Kleine Man wat nou?
Ook Globe had het dit keer in een musical-achtig stuk gezocht, nl. de toneelbewerking van Tankred Dorst van de in de jaren dertig zeer populaire roman van Hans Fallada Kleiner Mann, was nun? Martin Hartkamp vertaalde die toneelbewerking die door Jaak van de Velde werd geregisseerd.
Het is wel geen grimmig sprookje maar het wat trieste, enigszins sentimentele verhaal van Johannes Pinneberg die voortdurend met werkloosheid wordt bedreigd. Het geheel speelt zich af in de jaren dertig en met liedjes, danseresjes en revueachtige scènes wil men de sfeer uit die jaren overbrengen. Dekors en kostuums zijn zeer verzorgd en oogstrelend, maar het stuk bevredigt niet en het tijdsbeeld komt weinig uit de verf. Ik moest voortdurend denken: hoe zou Brecht dat nou gedaan hebben. Het is zeker wel een waar verhaal over kleine mensen die in de jaren dertig in de val lopen, maar die val blijkt nauwelijks zichtbaar, de ene korte scène die iets van naziterreur moet suggereren is nauwelijks bedreigend. De liedjes en dansjes zijn nauwelijks frivool en doen in geen geval denken aan de film Cabaret waarin Liza Minelli voor een grootse vertolking zorgt. Alles blijft aardig, ook de muziek. Aardig is ook het stukje stomme film waar het jonge echtpaar naar kijkt. Aardig maar geen suksesstuk voor Globe.
Piet Simons.