Ons Erfdeel. Jaargang 20
(1977)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 649]
| |
Cathy Berberian te Breukelen.
want hoe moet men het spreekgezang precies uitvoeren. De meningen hierover zijn zeer verdeeld, en daarbij hoe ver mag men in de visuele presentatie ervan gaan?
Cathy Berberian heeft mij eens verteld dat Edgar Varèse het liefst de Pierrot hoorde zonder de spreek-zangstem... In samenwerking met de vakopleiding van het Brabants Conservatorium biedt het Brabants Orkest een enkele maal informatie over de stand van zaken in de hedendaagse muziek. Dit gebeurt dit jaar in een viertal avantgarde-koncerten in de vorm van koffiekoncerten in Den Bosch, Breda en Eindhoven. Naast werken van Anton Webern, Hans Ulrich Lehmann, Rob du Bois en Jan Gorissen (de maanden april en mei) bood een teatermuziekgroep onder leiding van dirigent-komponist Jo van den Booren Schönbergs opus 21: ‘Drie maal zeven gedichten uit Albert Girauds Pierrot Lunaire, een nog steeds indrukwekkend (en problematisch!) melodrama. Huub Scholten, verantwoordelijk voor ontwerp en regie had een mimisch teatrale enkadering bedacht, waarbinnen de zangeres Ileana Melita alle kansen kreeg dit merkwaardige deklamatorium
Ileana Melisa in Schönbergs Pierrot Lunaire.
van een dwingende ekspressie te voorzien.
Scholten had het werk in Comedia dell' arte-stijl bewerkt, wat natuurlijk in overeenstemming is met de figuur van Pierrot (de Franse Pulcinella).
Wim Groen stond in voor de maskers, Henry Foekens voor de kostuums.
Ernst Vermeulen. |
|