Pratum Musicum in Utrecht.
Een vijftal koncerten met muziek uit de middeleeuwen en de renaissance in de Oud-Katholieke Kerk Achter Clarenburg te Utrecht toonde aan, dat voor een dergelijke manifestatie, waar een speelse en ontspannen musiceertrant typisch voor is, een duidelijk nieuw (jong) publiek gegroeid is. Het lijkt onmogelijk dat een jaar of tien geleden zo'n opkomst verwacht kon worden voor dergelijke ‘fijnproevers’-koncerten.
De twee laatste koncerten (29 april en 13 mei) boden bovendien een interessante konfrontatie: het ensemble Kaproen bestaande uit Lucia Kerstens, mezzosopraan, Harry Geraerts, tenor, Peter Kooy, bas, Anneke Pols, gamba, Marion Verbruggen, blokfluit, cornetto en gamba, Benoit de Dixmüde, luit, en Leo Meilink, blokfluit, trombone en schalmei, wierp zich op grotere stukken onder meer uit het Cyprus Codex (Frans maniëristische muziek uit de Ars Subtilior van een ongekend verfijnde en tegelijkertijd symbolistisch diepzinnig niveau), terwijl het Maastrichtse ensemble Syrinx (Annet Habets, Fiet Nafzger, Margriet Tindemans en Astrid Winkelman) voornamelijk de renaissance in Italië middels tal van korte ‘smakelijke’ stukjes belichtte.
Syrinx is veelzijdig, startte als blokfluitkwartet, maar bespeelt nu vedels, gamba's, pommers en kromhoorns en de zang staat nu zelfs op hoog niveau. Echte ‘pirates’ deze meisjes! Programmatechnisch een zorgeloze hutseling, maar dat is en blijft bij veel van dergelijke groepen het grote probleem.
Ernst Vermeulen.