Hauptmanns ‘Der Biberpelz’ door het N.T.G.
Hoewel Gerhart Hauptmann (1862-1946) een verdienstelijk toneelschrijver was, komt het toch zelden voor dat zijn werken in onze schouwburgen worden opgevoerd. Dit wekt verbazing omdat Gerhart Hauptmann een veelzijdig auteur was en er de jongste jaren een tendens bestaat om terug te grijpen naar het realisme. Alles wat naar retro zweemt, is trouwens vandaag de dag ‘in’. Dit nostalgiek hernemen van oude stijlen is eigenaardig omdat het samenvalt met die andere tendens om zeer bewust en ondubbelzinnig eigentijds te denken en te leven.
Het Gentse gezelschap heeft ongetwijfeld een goeie keuze gedaan met deze tragikomedie. De stukken van Hauptmann worden in Vlaanderen zelden gespeeld en Der Biberpelz, waarin een scherp getekend beeld van de maatschappij gegeven wordt, is een van de betere ‘dievenkomedies’. Der Biberpelz (1893) dateert uit Hauptmanns naturalistische aanvangsperiode. Later kwam hij in andere stromingen terecht, doch de scherpe realiteitszin en een voorkeur voor psychologische uitdieping van de personages zijn kenmerkend voor heel zijn oeuvre. Hauptmann kan dus moeilijk als vertegenwoordiger van één welbepaalde literaire stroming bestempeld worden. Barry Ulanov typeert hem als volgt: ‘An entire anthology of modern dramatic style could be compiled from the work of Gerhart Hauptmann. In his thought there are strains of romanticism, socialism, naturalism, scepticism, pantheism, historicism, relativism, determinism, mysticism, and a style or two to fit each one’ (Barry Ulanov: ‘Makers of the Modern theatre’ - McGraw-Hill Book Company, Inc., New York, Toronto, London, 1961 blz. 135).
In Der Biberpelz werkt Hauptmann met krachtige tegenstellingen. Hij kontrasteert rijkdom