Geëmancipeerde feeks.
Bernard Shaw noemde de laatste scène van Shakespeares The Taming of the Shrew, waarin Catharina haar sekse-genoten een lesje geeft in onderdanigheid ‘disgusting to modern sensibility’. Dat dit niet noodzakelijk zo moet zijn bewees Senne Rouffaers produktie van het stuk in de Brusselse K.V.S. Catharina
De getemde Feeks van William Shakespeare. Regie Senne Rouffaer. KVS-Brussel. Chris Lomme en Rik Andries.
(Chris Lomme) was hier niet de feeks die in een onderdanig vrouwtje wordt omgetoverd, maar wel een vrouw die, wars van alle konventies, zichzelf wil zijn. Zij ging biezonder heftig tekeer in de scène waar Baptista zijn dochters als het ware te koop aanbiedt. In de ruwe Petruchio vindt zij haar gelijke. Wanneer zij tijdens de met overvloedige ironie gedebiteerde slotmonoloog op een bepaald ogenblik knielt, valt ook Petruchio op hetzelfde ogenblik op de knieën. Treffend bleek aldus dat zij gelijke partners zijn. Overigens plaatste Senne Rouffaer grote afbeeldingen van Kate en Petruchio aan weerszijden van de scène.
Om de reaktie van Kate tegen haar omgeving goed uit de verf te doen komen situeerde de regisseur het stuk in de belle-époque. Op die manier kon hij een wereld van valse waarden oproepen. Zeer duidelijk was dit in de gewild kitscherige dekors, vooral in de pseudo-klassicistische tuin van Baptista. De tegenstelling tussen schijn en werkelijkheid is inderdaad essentieel in dit stuk. Kate blijkt uiteindelijk helemaal geen feeks te zijn. Het domme, dociele wichtje Bianca is dat veel eerderl Diegenen die volgens de geplogenheden en in romantische bewoordingen Bianca het hof maken, is het eigenlijk alleen maar om het geld te doen. Natuurlijk is ook Petruchio gebrand op een flinke bruidschat, maar hij is oprecht en heeft een natuurlijke afkeur van valse schijn. Precies daarom kan hij Kate wel appreciëren.
Het is jammer dat Rouffaer het voorspel wegliet waarin men de dronken ketellapper Sly wil doen geloven dat hij een edelman is voor wie men De getemde feeks zal opvoeren. Deze inleiding past immers volkomen in het spel van werkelijkheid en illusie waarop dit stuk in feite berust. Want er zijn niet alleen de identiteitsver-