schijnen titel, namen enz. van stuk en spelers. Scherm wordt opgetrokken en het spektakel begint, terwijl de muziek het geheel begeleidt en onderstreept of overspoelt. Dokter komt uit achterkamer, zet radio aan, krakend komen flarden van mededelingen en muziek. Telefoon rinkelt: assistente komt wat later. Opkomst van twee raar uitgedoste, gangsterachtige kerels, een zwaar gewond, ander verwondt zichzelf en sterft, uit de gewonde wordt een levens-groot mes getrokken dat dwars door zijn buik stak. Weer later drie dames in vreemde kledij en twee vreemde kerels die blijken samen te spannen met de dames, ze zijn lid van een soort geheime bende Corfax, waar de dokter ook in wordt opgenomen. De derde lange, zwarte dame is een soort travestiet die al wiegend op zijn/haar schoot de dokter in trance brengt via een geheimzinnige, lichtende, magische doos die vreemde effekten veroorzaakt. Dokter vlucht met doos, achtervolging begint en deze wordt op een film op de achterwand van de kamer weergegeven, waarbij toneelbeeld en filmbeeld ineenvloeien. Na weggooien van de magische doos ontstaat brand en paniek, de wereld keert zich om en de slotscène speelt zich af in een omgekeerde kamer, vloer is plafond, plafond vloer, met daarin een vreemdsoortige bisschop en president.
Dit is zo ongeveer het draaiboek, de leidraad voor het groteske spel met zang, soms in de trant van de Pointer-sisters en popachtige muziek, met dans en vreemde toestanden. Geraffineerd, kolderiek, waarbij alle teatermiddelen worden gebruikt om een absurde parodie te geven van gangsterdom, geheime sekten, intimidaties, menselijke dwaas- en domheden. Soms clownesk met vreemde maskers en jassen, soms luguber met afzichtelijke verwondingen en dreigende revolvers, soms psychedelisch met draaiende kleurrijke lichteffekten en filmische achtervolgingsscènes als uit de ouwe stomme film. Alles overgoten met ritmische muziekflarden.
Een moderne commedia del arte van een waanzinnige wereld, kort en flitsend: voor 10 uur was het licht weer aan en kon de onthutste, ontgoochelde, half lachende toeschouwer met veel vraagtekens naar huis gaan. Die vraagtekens zullen wel niet opgelost worden, want het stuk had als titel ‘Corfax’ met veelzeggend tussen haakjes: Don't ask!
Piet Simons, augustus 1974