van deze belangrijke vertegenwoordiger van de nationale Boheemse school verwachten, is Roesalka geen typische volksopera met folkloristisch geïnspireerde muziek. Dvorak lijkt meer door Richard Wagner dan bijv. door zijn landgenoot Bedrich Smetana beïnvloed. Roesalka is voor het grootste gedeelte een doorgekomponeerde opera, met de verlossingsgedachte als hoofdidee, met enkele kernmotieven (een soort leitmotive) die herhaaldelijk opduiken, met een nimfenscène die reminiscenties oproept aan Das Rheingold. Het werk is echter in geen geval muziekdramatisch gekoncipieerd. Droomwereld, sprookjesatmosfeer en vooral natuurstemming geven het veeleer een lyrisch aksent. Zo komen er ook in de muzikale dialoog herhaaldelijk ariosopassages voor waarin de personages hun gevoelens op een zeer melodieuze wijze uitzingen: o.m. Roesalka in Het lied aan de maan. De muzikale rijkdom van deze partituur ligt vooral in de orkestpartij. Niet enkel omdat daarin de personages en de situaties dikwijls op een juiste manier worden gekarakterizeerd, maar vooral omdat Dvorak erin geslaagd is de sfeer van nimfen en geesten, de broze fantasie en de subtiele natuurlyriek op een ongemeen suggestieve wijze te verklanken.
Op zaterdag 8 december werd
He
t proce
s Ma
kro
poe
lo
s (
De
zaa
k Ma
kro
poe
lo
s, zoals sommigen het liever noemen) van Leos Janacek voor het eerst in een Nederlandse versie voorgesteld. In deze magisch-realistische opera - naar de gelijknamige komedie van Karel Capek wordt de geschiedenis verhaald van de dertigjarige diva Emilia Marty eigenlijk Elina Makropoelos. In feite werd zij driehonderd
Het Proces Makropoelos (L. Janacek). V.I.n.r.S. Deruwe en M.-L. Hendrickx.
jaar vroeger geboren, maar dank zij een levenselixir dat haar vader, hofalchimist, op last van keizer Rudolf II had vervaardigd, bleef zij al die tijd leven, telkens onder andere namen die wel met dezelfde initialen beginnen. Zij wordt gemengd in een erfeniskwestie en slaagt erin het oude dokument met de elixirformule, dat bij het testament gevoegd is, te bemachtigen. De vele teleurstellingen gedurende haar lang leven hebben deze vrouw hard en cynisch gemaakt, zodat ze vurig verlangt eindelijk te kunnen sterven. Het dokument met de formule schenkt ze aan haar zangleerlinge, Christa Vitek, die uit angst voor het ontgoochelende en fatale avontuur, het recept dadelijk verbrandt.
Leos Janacek voltooide het werk in 1926. Vanaf de eerste maten maken we kennis met de zo specifieke taal van de komponist. Janacek is er nooit op uit geweest zijn ideeën te gieten in een estetisch geciseleerde en mooi uitgebalanceerde stijl, of in een stereotiepe vormgeving. Hij houdt van een direkte en gebalde zegging. Dat komt in dit konversatiestuk over het mysterie van leven en dood biezonder scherp tot uiting. De dialoog evolueert in een deklamatorisch spreekgezang, waaruit alle breedsprakigheid geweerd is. Aksent, ritme en deining van het woord zijn onmiddellijk in de muziek omgezet, wat evenwel een zeldzame (o.m. in het derde bedrijf), korte en verrassende lyrische eksplosie helemaal niet uitsluit. Zowel in de zangstijl als in het orkest werkt Janacek bij voorkeur met energische en kernachtige motieven, die op een geniale, en voor de toehoorder vaak obsederende wijze tot een motorisch stuwende lijn zijn samengesmeed.
Janaceks orkestraal palet is revolutionair en in menig opzicht hallucinant. Hij is geen kolorist, en toch wemelt het van afwisselingen en klankerupties. Het orkest gaat schijnbaar zijn eigen gang onder de zang, maar bij nader toehoren hoort men hoe de instrumenten inhaken op woorden en zinskonstruktie, en hoe ze in een haast stenografische schriftuur situaties aksentueren, gevoelens verhevigen of woorden versterken.
Als derde en laatste opera in dat Tsjechisch festival werd - en dat voor de eerste maal in België - op zaterdag 16 februari Opstanding van Jan Cikker voorgesteld. Het libretto werd door de komponist zelf samengesteld naar de gelijknamige roman van Leo Tolstoi.
Katoesja wordt verliefd op de jonge officier Dimitri, die haar na de eerste liefdesnacht in de steek laat. Zij wordt door haar