beeldende kunst
‘Raakpunt’ in Vinkem.
Ver weg van de enorme zomerdrukte is het nog stil in de streek van Beauvoorde, de nieuwe naam van de gemeenten Wulveringem en Vinkem, in de Westvlaamse Westhoek. Ik vermoed dat de kerk van Vinkem buiten gebruik is gesteld, want daar werd deze zomer een maand lang een opvallende tentoonstelling georganiseerd van moderne religieuze kunst. De kerk, een 16e-eeuws gebouw in z.g. Vlaamse gotiek van de westkust, werd prachtig gerestaureerd en door een verfijnde verlichting was alleen al het mooie spel van de gewelven een bezoekje waard. De kerk, leeg, is al op zichzelf een monument. Er zijn enkele kunstwerken in bewaard gebleven, zoals een 18e-eeuwse houten Calvarie, een renaissance hoogaltaar met een mooi beeld van Sint-Audomarus.
De deuren stonden wijd open, naast een levensgroot, met de hand geschreven gedicht van Jan D'Haese en binnenin, aan alle wanden, pijlers, in het koor en zelfs in de biechtstoelen waren kunstwerken aangebracht van zo'n twintigtal kunstenaars. Oudere, zoals James Ensor, Jakob Smits, Albert Servaes, Felix de Boeck, Gustaaf Van de Woestijne, George Minne, Jos Hendrickx en Oscar Colbrandt, ook jongere zoals Willy Bosschem, Roger Bonduel, Paul De Bruyne, André Vereecken, Luc Verstraete. Van alles wat dus, maar het moet gesteld dat al het werk dat