vendien de vier panelen onderling, dan komt de Siegfriedvoorstelling duidelijk naar voren als de homogeenste prestatie. Ook Das Rheingold en Götterdämmerung bereikten op enkele fouten na een gelijkaardig hoog niveau. Alleen Die Walküre bleek bij de première nog niet volkomen gerijpt, al was ook daar voldoende gaaf materiaal aanwezig om grosso modo van een KVO-revelatie te gewagen. In plaats van die onvolmaaktheden te benadrukken, willen wij liever het volle licht werpen op de vele kwaliteiten die deze jongste Ringvoorstelling zo indrukwekkend en onvergetelijk maakten.
De uitzonderlijke waarde van deze Ringvoorstelling dient op de allereerste plaats toegeschreven te worden aan de werkelijk verrassende enscenering en het suggestieve teaterbeeld van Oldrich Simacek. Deze doorwinterde Tsjechische scenograaf had zich niet bezondigd aan het kopiëren van de Bayreuthrealisaties. In plaats van een abstrakt of visionair dekor uit te bouwen, had hij gezorgd voor een persoonlijk ontwerp waarin min of meer realistische attributen, neo-romantische voorstellingen en een eigentijdse stilering tot een organische eenheid waren vervlochten. Elk tafereel kreeg een suggestief en plastisch dekor, dat getuigde van de inspiratieve vindingrijkheid van zijn schepper en diens inzicht in het dramatisch verloop. Verscheidene dekorelementen kregen bovendien een simbolisch karakter en stimuleerden in niet geringe mate de aktie. In dat dekor werden met een juiste dosering enkele evokatieve beelden geprojekteerd, en werd onafgebroken een vaak adembenemende lichttover gespoten. Geen lichtfeeërie ter wille van het lichtspel, wel een funktionele belichting die het dramatisch verloop en bepaalde situaties scherp aksentueerde. Een hallucinant voorbeeld daarvan was de geleidelijke, haast onzichtbare omschakeling in Götterdämmerung van een weelderig en poëtisch gekleurd scènebeeld naar een a.h.w. naakt en verdord landschap in een angstaanjagend clair-obscureffekt bij Siegfrieds dood. Het is slechts één voorbeeld van de vele vondsten en de virtuoze behandeling van licht (vooral het blauwe sfumato), vorm, kleur en beeld.
Dat regisseur dr. Walter Eichner van die enscenering dankbaar gebruik maakte, hoeft wel geen betoog. Er was aktie, ruimtevulling, spontane beweging en dikwijls een symbolische opstelling. De meeste personages waren konsekwent gekarakteriseerd. En deze keer verscheen er een monstrueuze draak op de scène: nu eens niet lachwekkend of ergens verscholen in een donker hoekje.
Ook vokaal viel er in deze Ring heel wat te genieten. Laten we eerst onze eigen solisten een welverdiende lof toezwaaien. In Götterdämmerung vertolkte Louis Hendrickx een onvergetelijke Hagen. Scenisch en vokaal domineerde hij alles. Van de eerste tot de laatste noot gaf hij uitdrukking aan onheilspellende krachten en dreigend-sombere machten. Van een zelfde, wij durven gerust te zeggen internationaal gehalte was de voorstelling van de listige Mime door Paul Schotsmans. Zijn voorbeeldige diktie, heldere toonzuiverheid en soepel akteertalent stonden voortdurend borg voor een ideale uitbeelding. Marie-Louise Hendrickx, die in Die Walküre aarzelend was gestart, herstelde zich voorbeeldig in Siegfried en interpreteerde, ook in Götterdämmerung, haar Brünhilde met autoriteit en vokale glans. Het is onmogelijk in deze bijdrage alle andere solisten naar hun waarde af te wegen; toch mogen we niet nalaten Herman Bekaert (Alberich), Walter Meessen (Gunther), Ira d'Arès (Woltraute), Anne-Marie Antoine (Sieglinde) apart te vermelden. Zij leverden uitnemende prestaties die mede de kwaliteit van deze Ringvoorstelling bepaalden.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling van direkteur Renaat
Paul Schotsmans als Mime en Herbert Becker als Siegfried in Siegfried.
Verbruggen alleen voor de Siegfried een beroep te doen op een buitenlands solist. Wegens ziekte echter van enkele zangers uit het eigen huis werden voor
Die Walküre en
Siegfried nog andere Duitse gasten geëngageerd. De tenor Herbert Becker van de opera te Nürnberg speelde hier voor de allereerste maal de Siegfriedpartij. Ondanks een ietwat aarzelend akteren -