Eksposities in Amsterdams Stedelijk Museum.
Piet en Sipke.
Een prachtige tentoonstelling laat etsen en prenten zien van Piet en Sipke, hetgeen staat voor de 36-jarige te Enschede geboren Piet Holstein en de 32-jarige Amsterdammer Sipke Huismans.
‘Op weg naar huis, doen - niet doen’ en ‘Regen en wind deren ons niet’, titels die wijzen op het kampkarakter van deze gekleurde etsen, die gaan over tegenstellingen en tegendelen, over spiegel- en evenbeelden, over kontrasten en parallellen, een speelse ambiguïteit die door de tekenaar schijnt uitgeleefd te worden aan de keukentafel, waar hij - intelligent gebruik makend van leesbare stijlen van comic en strip - zijn ironisch verhaal vertelt, huiselijk en zeer betrokken op de situatie van het moment. Idem Sipke Huismans, die meer kunst in zijn tekeningen doet, een snufje Ingres en een beetje Chagall, iets van Campendonck, die immers een vertellend schilder was naast zijn monumentale stijl-stileringen. De kataloog van Sipke en Piet is een klein boekje, met het bijbelverhaal van de blindgeborene als introduktie en Grimm's ‘Bergleute im Kuttenberg’ als uitsmijter. Wie het doorbladert, leest het verhaal van de keukentafel, waaraan met gespitst potlood en scherpe etsnaald dat duo zit te schrijven ten behoeve van luisterende vrouw en kinderen. Een groot voorleesverhaal, waarin de ironie het wint van de tragedie (dus zo ongeveer het tegenovergestelde van Kienholz), de stijl van de inhoud en de estetika van de moraal. Een komische visie op de wereld: alle dingen zweven, terwijl een minister van Oorlog zijn rede houdt onder het angstig oog van de premier-oud-marineman. Niet dat deze bladen vol zitten met dubbele bodems; er is geen symboliek in de gewone zin - de dingen verwijzen
Blijft een stoel die omvalt een stoel? door Pieter Holstein.