Portret van Margareta van Eyck door Jan Van Eyck.
om een dergelijke beschrijving te verantwoorden. Het eerste deel van deze serie
Brugges Kunstbezit beantwoordt reeds volledig aan de opzet. In de afdeling ‘architektuur’ lezen wij uitvoerige en goed gedokumenteerde bijdragen over bijv. de Burg van Brugge, de Lieve Vrouwtoren, de Augustijnenbrug, de verhoorzaal van het Vredegerecht, de wereldbekende apoteek van het Sint-Janshospitaal. In de sektor ‘beeldhouwkunst’ plaatst de auteur beschouwingen over een romaans doopseltimpaan, een kraagsteen met Tristan en Isolde, de buste van Keizer Karel (een foto ervan siert ook de prachtige stofomslag van het boek), het praalgraf van Karel de Stoute. Waarbij tussendoor ook al bewezen is dat de auteur zijn onderwerpen kronologisch kiest en meteen een bewijs levert dat Brugge uit alle tijden van de geschiedenis belangrijke kunstwerken bezit. In de afdeling ‘kunstnijverheid’ komt ook tot uiting dat deze rijkdom in alle disciplines van de zogenaamde toegepaste kunst te vinden is: een gotisch glasraam, een verrijzenisreliekhouder, deur van de wielwerkerskapel, een geborduurde dalmatiek, een kersttapijt, de rijve van het Heilig Bloed, een barokke preekstoel en biechtstoel. Schilderkunst en grafiek die iets meer plaats krijgen in het boek, krijgen ook een gevarieerde waaier vanaf Middeleeuwse graffresko's tot panelen en schilderijen, miniatuurbladen, wapenborden, tekeningen, portretten en gravures. Over elk van deze kunstwerken heeft de auteur gegevens van historische, technische, estetische en kunsthistorische aard te zamen gebracht, hier en daar opgesierd zowel met anekdotische beschouwingen als met kritiek op de huidige staat en de bewaringstoestand van het kunstwerk. Dat maakt het geheel tot een vlot leesbaar en door de vele illustraties ook zeer aantrekkelijk boek. Wij mogen verhopen dat deze serie zal voortgezet worden en dat
deze jonge, dynamische auteur nog heel wat schatten uit het zo enorm rijke kunstbezit van Brugge op deze definitieve wijze zal boekstaven. Het is een levenswerk waar volgende generaties naar zullen teruggrijpen. Eigenlijk hebben wij aan uitgaven als deze een behoefte: het is een mooi kijk- en leesboek, het bevat stof tot stadsverkenning en historische initiatie, maar het is bijv. ook een bijzonder leuk en aantrekkelijk geschenkboek voor binnen- en buitenlandse relaties.
Fernand Bonneùre
Brugges Kunstbezit I, door Valentin Vermeersch, 244 blz., gebonden onder stofomslag, 61 foto's in kleuren en zwartwit, 440 F, uitg. Desclée De Brouwer, Brugge-Utrecht.