Berlioz te Tongeren.
en organisator van de Basilicakoncerten, dit jaar voor een uitzonderlijke gebeurtenis gezorgd. Naar aanleiding van de honderdste verjaring van het overlijden van de belangrijkste Franse toondichter uit de vroeg-romantiek, Hector Berlioz, werd o.m. diens beroemde
Grande Messe des morts verklankt. Inderdaad een evenement. Want om dat oeuvre, dat zelden of nooit wordt uitgevoerd, te kunnen verklanken, moet men naast een tenorsolo en een groot symfonisch orkest verder nog kunnen beschikken over een koor van twee- tot driehonderd uitvoerders, en bovendien nog vier afzonderlijke koperensembles mobilizeren. Te Tongeren had men voor die uitvoering een beroep gedaan op het Symfonieorkest van Luik, de ‘Städtischer Musikverein Düsseldorf’ (eens gedirigeerd door F. Mendelssohn en R. Schumann), de tenor Louis Devos, de Belgische militaire muziekkapellen van de zeemacht, luchtmacht, infanterie en kavalerie. Die imponerende falanks gaf o.l.v. Ljubomir Romansky een indrukwekkende en gestileerde verklanking van deze ekspressieve, soms wel romantisch-teatrale partituur, die in een kleurrijke en wisselende orkestratie met scherpe tegenstellingen is opgebouwd. Passages die met een wilde verbeeldingskracht zijn uitgetekend wisselen af met fragmenten die in sobere recietstijl voortgolven, of als een klagend gebed of een hemelse hymne klinken; overweldigend is de muzikale tekening in het
Tuba mirum en het
Rex tremendae, waar de vier blaasorkesten als uit de vier windstreken de bazuinen van het laatste oordeel oproepen. Wie dat apokalyptisch tafereel met zijn verpletterende en suggestieve fanfares ooit heeft beluisterd kan best begrijpen dat de temperamentvolle Berlioz tijdens het komponeren van dit opus, zijn lievelingswerk trouwens, ergens schreef: ‘Eindelijk is er orde gekomen in de vulkaanuitbarsting. De lavastroom heeft een bedding
gevonden.’
In het kader van diezelfde Berliozherdenking stond een maand later, samen met Le roi David van Arthur Honegger, Berlioz' symfonie met altvioolsolo of Harold en Italie op het programma. Ook een oeuvre dat niet te vaak op onze koncerten wordt uitgevoerd. Het werd met zeer veel delikate muzikaliteit en virtuose precisie verklankt door Gerard Ruymen, begeleid door het symfonieorkest van de BRT o.l.v. Daniël Sternefeld.
Ten slotte had Camiel Swinnen in het provinciaal Gallo-Romeins museum een interessante en zelfs leerrijke Berlioztentoonstelling opgebouwd. De samensteller had buiten een voortreffelijk overzicht van hedendaagse Berliozuitgaven en platenopnamen met Berliozwerken heel wat materiaal bijeengebracht om de figuur en het werk van deze Franse toondichter beter te leren kennen. Tal van autentieke handschriften, originele uitgaven, prenten en verschillende instrumenten o.m. van de Dinantees Adolphe Sax, die door Berlioz sterk bewonderd werden, konden de bezoekers inlichten omtrent de rol van Hector Berlioz in het Franse en vooral in het Parijse leven van die tijd, en over zijn betrekkingen met België.
Hugo Heughebaert