beeldende kunst
Kinetische objektenshow in Haarlem.
Kunst is toch maar kunst: kunstmatig, artificieel, kunststof, kunstbeweging, kunstmachine en een kunstsirene, die iedere vijf minuten loeit in de Vleeshal te Haarlem, waar de Kinetische Objekten-show is ingericht, een ekspositie van bewegende kunstvoorwerpen. De deur staat open, het sirenegeloei waait naar buiten, over de markt onder de Sint-Baafs. De visventers worden er lichtelijk door geïrriteerd omdat het hindert bij het luide venten met de verse ‘groene’; de luiaards op de terrassen laten het over zich heen gaan, omdat het maar kunst is, onecht, het is niet echt een signaal, het betekent gewoon niets. De Vishal is eveneens ekspositieruimte; geen van beide hallen heeft drempels: het publiek loopt gemakkelijk binnen; het is er druk, vooral jonge mensen, vooral vreemdelingen, vakantiegangers, die even de kust afwisselen met kunst, even landinwaarts.
Het is een goede show, in de beide hallen, die fungeren als dependances van het Frans Hals Museum; en ik weet dat onderdirekteur D. Schwagermann een jaar lang stad en land afliep op ateliers waar kunstenaars bezig zijn met wat in de kunstwereld heet: kinetiek, dat is kunst, waarin een element beweging een supreme rol speelt, annex aan licht, aan geluid of aan de effekten van op-art. De samensteller ‘beoogt een indruk te geven van de activiteiten op dit gebied in Nederland’, hetgeen nog niet gebeurd is, en na de internationale ‘
Bewogen Beweging’ in het Stedelijk te Amsterdam in '61 wel een wenselijkheid was. En dat leidde tot het bijeenbrengen van werken van Nederlandse kunstenaars als Woody van Amen, Frans en Maria de Boer Lichtveld, Dröge, Henneman, Jansma,
Cilinders met cirkelmotief door Jan van Zutphen.
Janzee, Livinus, Van Munster, Henk Peeters, Wim Schippers, Spit, Ray Staakman, Van Zutphen en anderen. Een aantal van hen vergadert inmiddels in het Haarlemse ‘
Electric Centre’, een soort muziek-in-stuif, om te protesteren tegen het uitblijven van hang-gelden, dat zijn vergoedingen voor het afstaan van werken die de show maken... die toch dadelijk ook nog naar de musea van Schiedam, Groningen en Enschede gaat. Een gerechtvaardigde eis, waar iedereen aan de show verdient, van de suppoost tot de maker van de onhandige maatloze kataloog, terwijl zij de stuff leverden. Maar kunstenaars hebben het vandaag alleen, altans teveel, over geld; en als het aan het Haarlemse gemeentebestuur lag en aan het toeristisch publiek, dan werden Visen Vleeshal nog liever opnieuw in gebruik gebracht voor het wikken en wegen van de vis en het veilen van het vlees: die schitterende kinetiek met schalen en baskules, in een historische omgeving...
Een goede show: men ziet (in de Vleeshal) het Science Fiction Monument van Sikke, dat is de zesentwintig-jarige Jacob Sikke Laverman, die een hele toestand in elkaar zette met pinnen, stangen, staven, lampen en reflektoren en vooral veel draden, en dat geheel opdroeg aan de ‘Brave New World’: ‘De beschouwer loopt in een spiraal gevormd door honderden antennes met reflektoren naar het centrum waar de dripmachine voor instant meditation is geplaatst.
Deze wordt beschenen door drie geprogrammeerde lichtbronnen, leder kwartier klinkt een sirene. Aldus is een futuristisch altaar gerealiseerd waar de demonen van ons technocratisch tijdperk hun vorm op ironische wijze vonden’.
En de groep die zich noemt Eventstructure Research Group maakte een opblaasstruktuur: een plastic