van klavecimbelmuziek in rococostijl. Zijn vokaal oeuvre bleef intussen veilig opgeborgen in de kaften van het St.-Goedelefonds, tans bewaard in het konservatorium van Brussel.
Het is de verdienste van de Mechelse musici, Vic Nees en Raymond Schroyens, eindelijk ook die bron te hebben aangeboord. Door hun toedoen werden twee van de tweeentwintig overgebleven motetten van Joseph-Hector Fiocco in moderne druk omgezet en onlangs in een eerste heruitvoering geprezenteerd tijdens een vokaal koncert, dat o.l.v. Vic Nees plaats had in de St.-Katelijnekerk te Mechelen op 13 september: Salve Regina (realizatie: Vic Nees), en O Beatissima Virgo Maria (realizatie: Raymond Schroyens).
Dank zij een prima vertolking konden wij die avond kennis maken met twee vokale scheppingen, die mede tot het beste behoren van wat de eerste helft van de 18e eeuw aan godsdienstige koormuziek heeft voortgebracht. Op een geniale wijze laat Joseph-Hector Fiocco oude en nieuwe stijlelementen tot een gaaf geheel versmelten. Kontrapuntische schrijfwijze en polyfone lijntekening worden gemengd met een rijke versieringskunst en een Italiaanse zangstijl.
Hugo Heughebaert