Pol Mara.
De laatste maanden is de belangstelling stellig op Pol Mara gericht. Hij heeft verschillende tentoonstelingen achter de rug, - o.a. een zéér grote en suksesrijke ekspositie in de Galerij Campo te Antwerpen -, hij werd verkozen (er waren maar 25 uitverkorenen voor de Marzotto-Prijs, afdeling figuratie, en tenslotte werd hem, op de jongste Biënnale te Tokio de Prijs voor Moderne Kunst van het Museum van Nagaoka toegekend.
Het is een feit dat Pol Mara (Antwerpen, 1920) momenteel aan de spits staat van datgene wat we onze hedendaagse schilderkunst kunnen noemen. Deze vaststelling is niet als het zoveelste klichee bedoeld, maar omschrijft wel degelijk de huidige artistieke positie van Mara. De Antwerpse schilder is immers, zowel wat betreft geest, vorm, kleur en kompositie van zijn werk, van een opvallende eigentijdsheid.
Weinige kunstenaars in ons land hebben, zoals Pol Mara de trillingen en de grote en kleine bewegingen van het hedendaagse leven en... denken geregistreerd en artistiek gestalte gegeven. Dit is bij Pol Mara gebeurd op een héél eigen manier, met evokaties die men - ondanks de voortdurende ontwikkeling - herkent als behorend tot de onvervangbare wereld van de eigentijdse artiest-technikus-mens, maar die men tevens herkent door het koloriet, het raffinement, de vervreemding, de mise en page en de... zorg.
‘In Mara's werk treden enkele van de meest ingrijpende verschijnselen van onze tijd naar voren,’ schrijft Jaak Fontier in De Vlaamse Gids, ‘de publiciteit, de sport, de alcohol, de film, de krant, het sensatiebeeld, het geïllustreerde tijdschrift, de sex-apeal, de foto, de techniek, de sigaret, het kindvrouwtje van Nabokov. Door toepassingen van verschillende technieken, soms onderling gekombineerd, brengt de kunstenaar de beelden van onze aktuele wereld in zijn werk over. Hij gebruikt fragmenten van foto's, brengt tekeningen in detail over met de stift, tekent met zwart krijt waarop hij achteraf krast, schept met de hand gezichten, nauwkeurig als miniaturen of tovert door chemische procédés beelden uit een zwarte fond.