K.V.S.
Frederick Knott deed met ‘Wacht tot het donker wordt’ de Koninklijke Vlaamse Schouwburg thrillen. De aangewende middelen zijn niet bijzonder delikaat. Een blinde vrouw centraal stellen in een zuiver op sensatie gericht spel lijkt ons niet heel fijngevoelig. Voor een thriller is er evenwel nog altijd een uitgebreid publiek. Toch blijft het een teatergenre, waarin lustig wordt vals gespeeld en dat bovendien te weinig allure bezit om een seizoen te openen.
Al bij al is het Nederlandstalig toneel in Brussel mondig geworden en onze Franstalige landgenoten lopen het niet langer hooghartig voorbij. Ook is het gevaar minder akuut dat de Franstalige pers vandaag nog zou schrijven wat in 1899 La Chronique schreef: ‘Notre Nationaal Vlaamsche Schouwburg a une singulière façon de célébrer son vingtcinquième anniversaire. Il représentera à cette occasion une pièce traduite du Suédois, Starkadd d'Hegenscheidt. Nous trouvons que les auteurs flamands ont parfaitement raison de se fâcher, quand ils voient que pour une solemnité on leur préfère des étrangers médiocres.’
Jozef Van Hoeck