die spontane tégniek daarvan, die werke kunsmatig moes aanleer. Hoeveel studente speel ná hul eksamen nog wel eens die voorgeskrewe werke?
Musiekgeskiedenis, wat so'n onmisbare vak is vir diegene wat die ontwikkeling van die musiek behoort te verstaan, is by verreweg die meerderheid 'n onbekende iets. Van al die musiekeksamens is die Matrikulasie-musiek-afdeling die enigste wat 'n juiste kyk gee op die ontwikkeling van die student na 4 jaar se studie.
Is dit nodig om nog verder die futiliteit van die sisteem te bewys? Bekyk die resultate maar: van al die gesertifiseerde en gedekoreerde studente, en selfs onderwysers sien 'n mens maar baie min in die konsertsale, wat bewys genoeg is dat hulle maar min belangstelling en liefde het vir die kuns waar hulle dan ‘so ver in gevorder’ is. Dis natuurlik dat selfs die musikaalste mens 'n teensin in musiek moet kry, as hy op die manier studeer. Dié studente wat nie alleen musikaal is nie, maar ook ywerig, sal ondanks die leraar tog 'n sukses wees. Ons kan dus nie die sisteem roem op grond van die musikale sukses van 'n enkeling nie.
Die konsertgewers, instrumentaliste, vokaliste en dirigente oefen ook baie invloed uit op die groei en bloei van die kunslewe. Teenswoordig begin hul in te sien (sommige van hul ten minste) dat die saamstelling van 'n program of die keuse van 'n groot werk ook insig vereis. Dit is van groot belang vir die ontwikkeling van die publiek dat by elke geleentheid waar musiek uitgevoer word, van die beste sal gelewer word. In die konsertsale vanself is die standaard vry goed, maar dan, ons bereik daarmee slegs 'n klein gedeelte van die volk. In die kerk is baie geleentheid om goeie musiek te verskaf. Helaas is die aantal orreliste wat hul instrument goed meester is en hul werk serieus opvat gering. Dié orreliste wat vaardigheid genoeg besit en 'n goeie instrument bespeel, behoort hul uiterste te doen om die smaak en kennis van die publiek te verbeter en te verryk. Helaas is daar nog altyd invloedryke orreliste wat die publiek (op versoek weliswaar) op Sullivan's ‘Lost Chord’ onthaal. So 'n versoek behoort beleefd maar beslis geweier te word.
As 'n mens van die standpunt uitgaan dat aan die mins ontwikkelde smaak moet gehoor gegee word, dan kom daar van die toekoms niks tereg nie. Oor honderd jaar sal daar waarskynlik nog 'n seksie van die publiek wees, wat 'n traan wegpink by die aanhoor van 'n lamentasie oor 'n verlore akkoord, wat intussen deur Schönberg of Strawinsky lank reeds teruggevind is.
Die groot massa is vandag die gemaklikste te bereik in die bioskoop. Daar is min of meer goeie orkeste, soms orrels, waarvan die moontlikhede