Nog een raadseltje.
Ook de teekening ‘Brugge’, die, op den keper beschouwd, met een niet te vergeven onhandigheid blijkt samengesteld, doet op bovenbedoelden afstand, heel aardig aan. Nog sterker is dit het geval met het sneeuwgezicht ‘Winter’, dat, naar gelang men er zich van verwijdert, aan pittoreske schoonheden rijker wordt..... totdat de muur van de tentoonstellingszaal onverwacht, aan onze kreeftenbeweging een grens komt stellen. Misschien had zij dat eerder mogen doen, want ook de afstandskunst dient aan zekere grenzen gebonden, al was het alleen maar omdat ook de binnenkamer van den kunstliefhebber door vier muren is begrensd.’
Wat een moeite heeft de man, die dat schreef moeten doen, om zóo onduidelijk te wezen! Een merkwaardig ding is zoo'n ‘teekening’, die ‘heel aardig aandoet’. De geniale.... Kritikus of Kunstemaker wil denkelijk zeggen, dat zekere impressionistische schilderij of teekening steeds minder leelijk wordt, naarmate men er verder af staat, waarschijnlijk is zij heel mooi, als men ze niet meer ziet. We vragen attentie voor het woord ‘afstandskunst’.