I. Op St. Galperts nacht geboren zijn.
II. De Morgenstond heeft goud in den mond.
I. Toen mij de eerste spreekwijze toegezonden werd, met de vraag het ontstaan daarvan, zoo mij dit bekend was, in Noord en Zuid te willen verklaren, meende ik aanvankelijk slechts te antwoorden met: ‘zie dr. W.L. van Helten, Proeven van woordverklaring, blz. 48, vgg.’
Bij nader inzicht bedacht ik evenwel, dat dit antwoord zoo onpractisch mogelijk zou zijn, daar niet iedereen kan verondersteld worden bovengenoemd Academisch proefschrift machtig te kunnen worden.
Ik wensch dus te geven, wat ik daar vond.
Eerst echter herinneren we er aan, dat de beteekenis der uitdrukking is ‘voor het ongeluk geboren zijn; onder een ongelukkig gesternte geboren zijn; voor het ongeluk in den wieg gelegd zijn.’
Behalve op vele andere plaatsen vinden we haar in den Sp. Br. van Brederode, vs. 240. Jerolimo ontmoet Robbeknol op zijn weg en neemt hem als zijn page aan; na veel pralende woorden luidt het slot zijner toespraak: ‘'t Is beestachtig als men veel eet en drinkt.’ Robbeknol, die niet van gisteren is, begrijpt er alles van; Jawel, roept hij uit, alweer het oude liedje:
‘Ick weet wel met wat voet dat hij hinckt.
Ik loof niet of ick ben op sinte Galperts nacht eboren,
Dat's drie daghen voor 't ghelock: nou geef icket verloren,
De droes die helpt mijn an die gierigerts altijdt.’
Die woorden ‘drie dagen voor 't geluk’ worden ook elders achter het spreekwoord gevoegd.
Dit laatste deed dr. van Helten gissen, dat er verband bestaat tusschen ons spreekwoord en het Hd. ‘er ist in Walpurgis nacht geboren.’
En nu dr. Van Helten: ‘Prof. Simrock, dien ik er over raadpleegde gaf mij de volgende uitlegging. Met Walpurgisnacht begint de bruiloft der goden des jaars, d.i. hemel en aarde huwen met elkaar; en volgens het oude gevoelen neemt dan de zomer een aanvang, zoo men namelijk het jaar in zomer en winter indeelt. Dit bruiloftsfeest duurde soms drie, soms ook twaalf dagen, en eerst na dien tijd rekende men, dat de schoone zomer aanbrak, die voor den gelukkigen tijd des jaars wordt gehouden. De bruiloft dacht men zich als op den Bloksberg plaats hebbende, waar, gelijk men meende, de heksen, die in de plaats der Walkyriën gekomen zijn, de sneeuw wegdansten. Deze verklaring komt mij zeer passend voor. Walpurgisnacht viel, gelijk bekend is, tusschen 30 April en 1 Mei.’
Zonder nog te durven beslissen of St. Galpersnacht en Walpurgisnacht hetzelfde bedoelen, 't geen echter, bij de verbazende verandering, die Mythologische namen in den loop der tijden soms