Twee praalbedden. -
In No. 44 gaven we een afbeelding van de voor de grijzende koningin-moeder van Italië zoo blijde gebeurtenis: de aanbieding van het pasgeboren prinsje. We zagen aan Margaretha's zonnigen lach, dat zij baby's snoetje bijzonder lief vond, maar voor ons was van het jongske zelf weinig te zien, we moesten ons tevreden stellen met het mooie pakje, waar hij ingestopt zat. Hiernaast geven we een portret van het vorstelijk baasje, minder ingebakerd en minder pop. 't Is waarlijk een pittig zwartkopje, met die oogen als groote gitten en het brutale bekje onder het onbeduidende neusmopje. Wat heeft de hofphotograaf dat linkerknuistje en dat mollig rechterarmpje aardig geschikt. Natuurlijk zal hij zijn photo wel wat geflatteerd hebben - dat gebeurt immers ook wel bij niet-prinsen, maar de hoofdzaak moet natuur en waarheid zijn, zóó echt doet het heele kiekje.
Ook koning George van Saksen's portret gaven we reeds, in het vorig nummer. Maar we mogen onzen lezers den verheffenden aanblik niet onthouden, dien zijn doodsbed geeft. Waarlijk dit is een majesteit in de majesteit des doods. Ge kunt van het eerbiedwaardige oude gelaat de vrome gedachte lezen, waarmee deze groote voor de wereld, klein voor God, is ingeslapen, de gedachte, die Bossuet het Fransche hofgezin voorhield: ‘God aileen is groot, mijne Heeren!’
Wel een treffende tegenstelling, deze twee vorstelijke praalbedden! Wie zou het Italiaansche prinsje geen leven wenschen, zoo lang en voorbeeldig en zoo vroom eindigend als dat van koning George van Saksen....
het doodsbed van koning george van saksen.