de Oberammergauer snijkunst als hij 't deed voor de passiespelen; de innerlijke deugd toch van dergelijke primitieve en schier onbewust kunst-schoone geestesuitingen blijft het zuiverst bewaard in afzondering en buiten den invloed der algemeen-gangbare levens- en kunstinzichten.
In de modeleerzaal der Oberammergauer snijschool.
Mogen de stoffelijke baten al gestegen zijn, zoo kan zulke vooruitgang toch nooit goedmaken wat aan geestelijk bezit verloren ging. Een nauw en noodzakelijk verband tusschen de passievertooningen en de houtsnijkunst zal wel voortdurend op beider uiterlijk voorkomen en innerlijk gehalte van gelijkaardigen invloed zijn.
Degelijk teeken- en modeleer-onderricht, zooals dit den aankomenden Herrgottschnitzern onder Ludwig Lang's leiding verstrekt wordt, is natuurlijk uitstekend voor hun technische vorming; het standvastig werken naar de natuur, het gebruiken als studiemateriaal der gipsafgietsels van handen en voeten, die ook aan onze teeken- en boetseerscholen daartoe gebezigd worden, verleent hun een vastheid van hand en een klaar begrip der menschelijke vormen, dat tot het snijden van goede beelden onmisbaar is; maar het gevaar is niet weg te praten, dat met de oude, onbeholpener techniek, ook het gevoel voor de oude, vrome traditie zal verloren gaan; m.a.w.: dat het snijwerk aan uiterlijke volmaaktheid, aan breedheid van bestreving, winnen zal, wat het aan op eerbiedig bewaarde overleveringen steunende innerlijke voortreffelijkheid, aan karakterdiepte, missen moet.
De familie Andreas Lang bij den arbeid.
Dat ruime, doelmatig ingerichte werkplaatsen de vroegere huiselijke werkkamertjes hebben vervangen is mede een gevolg van de nieuwere ideeën en herleefden handel: het atelier met tentoonstellingsruimte van Guido Lang kan een model-inrichting worden genoemd. Dit lid der te Oberammergau wijdvertakte familie Lang is eigenlijk postmeester; wij zien twee zijner gezellen ieder aan een levensgroot Christuscorpus bezig, drie anderen, aan de werkbank gezeten, hebben klein werk onderhanden, de meester zelf staat bij een kast, vol met de kunstproducten zijner werkplaats.
De verwante familie Andreas Lang houdt zich óók druk met de snijkunst bezig: wij zien grootmoeder, moeder, vader en kinderen in de weer. 't Is een opwekkend gezicht: de schoone toewijding van alle leden des gezins aan het voorvaderlijk bedrijf; den jeugdigen aankomelingen en den ouden van dagen wordt het gemakkelijkste werk toevertrouwd, de jonge, over de volle kracht van hun kunnen beschikkende huisgenooten, vrouwen zoowel als mannen, nemen het moeilijkste deel van den arbeid voor hun rekening. Het moet een gelukkig familieleven zijn dat in vrome liefde voor den edelen arbeid van geest en handen rustig en werkzaam in bestendige eensgezindheid wordt heengeleefd, een benijdenswaardig volk, dat zijn edelste vermogens in zoo schoone harmonie gespannen houdt op het verhevene en nuttige tegader.
Op een ander plaatje zien we Peter Rendl, den blondharigen Joannes der passiespelen, aan het werk; hij heeft een Ecce Homo onder handen, zijn gezel een Maria-beeld; een St. Michael staat op de werktafel. Ons laatste plaatje eindelijk geeft een hoekje van Pauli Lang's atelier te zien; de meester staat achter den stoel van een zijner gezellen, een andere heeft juist een blok hout tot nieuwen arbeid aangedragen.
Een bijzondere tak der kunst is het beschilderen of polychromeeren van de beeldjes, waarin de Oberammergauers het tot een aanzienlijke hoogte hebben gebracht; in het bezit der familie Lang is nog een driehonderd jaar oud ‘Stalletje van Bethlehem’, waarvan de kunstig gesneden en gepolychromeerde beeldjes alle in het dorp gesneden zijn.
Wat ook in de toekomst van de Oberammergauer kunstnijverheid worden moge, op haar verleden kan gewezen worden als op een volkskunst in den waren zin des woords, een kunst van en allereerst voor de gemeenschap, waarmee de dorpeling in de negen stille jaren, die liggen tusschen twee opeenvolgende passie-vertooningen, - waaraan de gansche bevolking haar medewerking direct of indirect verleent - op eerzame en vlijtige wijze zijn dagelijksch brood verdiende, en die te allen tijde den Herrgottschnitzer van Oberammergau in eere zal doen blijven.