De molen.
Naar de schilderij van Bauffe.
Een molen, een weide met vee, een dorpstorentje in 't verschiet - wèl typisch Hollandsch, zoo'n landschap, en schoon genoeg, in zijn eenvoud, om weergegeven te worden zoolang er schilders leven zullen in 't lage land.
Als wij op een mooien zomermiddag wandelen langs een polderweg met links en rechts van ons het verre groen der landen en daarin 't log-luierend vee, een molentje hier, een torentje ginds boven wat geboomte, een sloot met een hek, en wéér een sloot, en nòg een hek, aan het eerste gelijk, - dan gebeurt het wel, dat wij, weidscher natuurweelde ons herinnerend, het landschap eentonig wanen, simpel en zonder bekoring. Maar 't is verkeerd gezien, en daar zijn onze beste landschapschilders om ons met hun schoonste werken te bewijzen, dat dit eenvoudige voor hen een aantrekkelijkheid van intiem-dichterlijke schoonheid bezit, waaraan zij heel hun leven niet uitgekeken komen.
Daar is onder hen Gabriël, die den besten tijd van zijn schildersleven in de polders tusschen Rotterdam en Den Haag gesleten heeft; de onlangs overleden Geo Poggenbeek, die maar niet moede werd de malsche weiden en 't welige vee onzer Hollandsche boeren te schilderen; Willem Roelofs, wiens melkbochten - den lezers der Illustratie uit platen bekend - terecht beroemd zijn; en - om weer tot de levenden terug te keeren: Willem Maris, niet te vergeten, wiens lust en leven 't malsche weiland-met-koeien is.
Deze groote meesters hebben allen min of meer talentvolle navolgers, die den rijkdom onzer luchten en de wijdte onzer weiden liefhebben, en 't karakteristiek wezen van molen en kerktoren tegen lichtend verschiet - en van die velen is Bauffe er een, die door vlijtige studie van 't werk der toonaangevende meesters lang niet onverdienstelijk de traditie der moderne landschapschool voortzettend, zien laat, dat evenals de statig-trotsche weelde van Geldersche wouden de droomige rust onzer waterrijke polderlanden den gevoeligen mensch, die kunstenaar is, aanleiding kan zijn tot het scheppen van schoone werken.