Anton Mauve.
Schapen in de duinen.
Naar een schilderij op 't Stedelijk Museum te Amsterdam.
Als losse-plaat geeft de Illustratie ditmaal een reproductie naar een der meest bekende werken van onzen onvergetelijken landgenoot Anton Mauve.
Nu geloof ik wel, dat velen onzer lezers, de meesten misschien, deze losse-platen bij de Illustratie-afleveringen zuinig bewaren, om ze zoo nu en dan eens, als de kleintjes - of ook wel de grooten - zin krijgen in platen-kijken, voor den dag te halen, en dan te vertellen van de mooie gebouwen en groote kerken, en hun bouwmeesters - en van de schilders, die de platen gemaakt hebben; maar dan in kleuren met verf op doek - en dat die schilderijen, erg kostbare dingen meestal, met groote zorg worden bewaard in prachtig vergulde lijsten.
Misschien ook worden bij sommigen de losseplaten met punaises aan den wand geprikt, en dat is wel 'n aardige gewoonte, want zoo heeft men altijd rond zich wat moois om naar te kijken - en waar dit gebeurt zou ik voor déze plaat wel 'n apart mooi plekje willen vragen, waar ieder ze goed zien kan, en de naam van den schilder, die er onder staat, duidelijk leesbaar is; want het is goed, te weten en te onthouden - wat helaas velen onder ons nog maar niet weten of 't onthouden niet der moeite waard achten, - dat onder de vele groote moderne Hollandsche schilders Anton Mauve al een bizonder groote is.
Hoe loffelijk het ook zijn moge en getuigend van innig meeleven met het wel en wee van een stam-verwant volk, dat de portretten van Oom Paul en generaal Cronjé - eveneens door de Illustratie als losse-platen gegeven - den wand van huis- of studeerkamer sieren, tòch geloof ik, dat reproducties naar werken onzer groote schilders er een minstens even kranige figuur zullen maken: zijn volk te willen brengen tot vrijheid en grootheid is ongetwijfeld een eerbiedwaardig ideaal, maar verhevener lijkt me het stille streven van wie lichten doen in nog onvermoeden glans de schoonheid van eigen land voor de bewonderende blikken van landgenoot en vreemdeling - en wèl waardig te worden erkend en diep vereerd.
Als dan onze kinderen de lief-aandachtige oogen opslaan naar de plaat met de zachte schaapjes, dan mogen ze wel onthouden leeren den naam van den kunstenaar, van wien de lieve God zóó veel hield, dat Hij hem de gave schonk Zijn schoone natuur zóó wonder-mooi te schilderen met kleuren op eenvoudig linnen.
Anton Mauve - geboren 1838 te Zaandam en overleden te Arnhem 1888 - behoorde tot de zoogenaamde stemming-artiesten; dat wil zeggen: hij schilderde niet zoo maar een weide of een bosch, de duinen of de hei, paarden, koeien, ezels of schapen - maar de stemming, die de natuur, het landschap, 't zij alleen, 't zij mèt de dieren als onafscheidbaar onderdeel, verwekte in zijn ziel. Daarom kan men van Mauve niet zeggen dat hij een realist was, schoon de inhoud zijner werken altijd onmiddellijk aan de hem omringende natuur was ontleend: de realisten schilderden de din-