Het gedenkteeken voor Mozart te Weenen. -
Dit fraaie monument, hetwelk den 21en April van dit jaar is onthuld, wordt niet alleen gerekend tot de bestgeslaagde beeldwerken van de Oostenrijksche keizerstad, maar geldt zelfs als een der meest verdienstelijke scheppingen, die de beeldende kunst in den laatsten tijd heeft voortgebracht.
Het ongeluk heeft gewild dat de meester, die het tot stand bracht, zijn triomf niet heeft mogen beleven; want weinige dagen vóór de onthullingsplechtigheid werd Victor Tilgner door den dood weggerukt; maar ook na zijn dood heeft de kunstenaar zich een onvergankelijken naam verzekerd.
Mozart, de groote toondichter, dat wonder van vroegtijdige muzikale ontwikkeling, is hier voorgesteld in den bloei der jeugd, op het oogenblik der bezieling, het opgetogen gelaat naar omhoog gericht, de linkerhand op een muzieklessenaar steunend en de rechter als tot een maatslag opgeheven. Blijde scheppingsvreugde straalt uit de heldere trekken.
Met meesleepende welsprekendheid lichten de kindergroepen, die tegen het voetstuk opklauteren, deze karakteriseering van den jeugdigen meester toe en vullen ze aan; en nog sterker wordt de indruk van het geheel bij de beschouwing der beide reliëfs aan de voor- en achterzijde van het voetstuk, voorstellende: Mozart, als kind, onder begeleiding van zijn vader en zuster piano-spelend, en ‘Don Juan met den gouverneur.’
De kindergroepen boeien niet alleen door de bevalligheid van vormen en beweging, maar vooral ook door de levendige handeling, waardoor zij tot de uitdrukking van het geheel bijdragen. Al die kinderen zijn op zinrijke wijze werkzaam en staan in even levendige betrekking tot de hoofdfiguur, hetzij ze de luit of den strijkstok hanteeren, elkander toelachen of in kinderlijke schuchterheid half angstig, half nieuwsgierig-verbaasd naar het sombere tragische masker opzien, of wel elkander hartelijk omhelzen en kussen.
De ordonnantie dezer groepen wordt ook, zuiver uiterlijk genomen, als meesterlijk geroemd in de wijze, waarop zij zich nu van het voetstuk losmaken en dan weer zich daartegen aansluiten, zich draaien, wenden, zich aanvlijen of vrij bewegen.
houtvervoer in noord-amerika.
Hier openbaart zich een rijkdom van motieven, die, steeds door den edelsten smaak ingegeven en keurig doorgevoerd, altijd weer bewondering wekt.
Ook de vlakke reliëfs aan de voor- en achterzijde zijn van treffende duidelijkheid in de karakteriseering en wanneer er het volle licht op valt, hebben zij dezelfde uitwerking als hoog-verheven beeldwerk.
De onderbouw bestaat uit verschillende deelen. De onderste trede bestaat uit Mauthausener graniet, de volgende trede en de balustrade zijn uit Sterzinger marmer vervaardigd, bijna al het andere is Laaser marmer. Brons werd slechts in bescheiden mate gebruikt: bij het opschrift, enkele zinnebeelden, muziekinstrumenten, bloemslingers enz. De rijke bloementooi, die als ornament het voetstuk siert, verhoogt nog den zonnigen indruk van jeugd en lente, dien het geheel op den beschouwer maakt.