Peter Sigmair, de Tiroler held. -
Deze gravure heeft, na het verhaal in dit nummer, geen toelichting meer noodig; maar een enkel woord mag toch nog wel gewijd worden aan de schilderij, die aan de hoogste eischen beantwoordt, welke men aan het historische genre stellen kan. Zooals onze lezers, wien wij reeds herhaaldelijk tafereelen van Defregger onder de oogen brachten, weten, heeft deze kunstenaar het bedoelde genre tot een bewonderenswaardige hoogte opgevoerd. De stof voor zijn tafereelen ontleende hij aan den Tiroolschen bevrijdingsoorlog van het jaar 1809. Wij herinneren slechts aan zijn schilderijen ter verheerlijking van Andreas Hofer en Speckbacher, aan zijn diep treffende ‘laatste oproeping’. Bij al deze meesterstukken sluit de schilderij, in dit nummer weergegeven, zich waardig aan.
De karakters zijn voortreffelijk geteekend. De vastberaden, moedig den dood te gemoet gaande jonge man, de jammerende vrouw, de bevende grijsaard, die zijn leven graag voor zijn zoon en diens gezin zou gegeven hebben, de verbaasde soldaten, - alles werkt samen om den geweldigen ernst van het oogenblik te doen uitkomen.
Van artistiek oogpunt uit mogen de beide kinderen met den grijsaard het glanspunt der compositie heeten, bekoorlijk door de harmonische afronding der groep, pakkend door de contrasten, vol uitdrukking door de gebaren en het sprekende van den grijzen kop, die meesterlijk gemodelleerd is.