De Nieuwe Belgische Illustratie. Jaargang 9
(1892-1893)– [tijdschrift] Nieuwe Belgische Illustratie, De– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 48]
| |
zich verbeeldt in zijn staatsierok vol gouden galon, met zijn gepluimden steek op en met zijn eerbiedwaardige corpulentie, een indrukwekkende vertooning te maken, die den gewonen sterveling diep ontzag moet afdwingen. Hij is de type der groote heeren van het ancien régime, die in ernst meenden dat het landsbestier bestond in ijdel praalvertoon en zij genoeg voor het volk deden door dit het schouwspel te gunnen hunner schitterende pronkgewaden en galakoetsen. Hij vertegenwoordigt ook een fin de siècle, al is het van honderd jaar terug, den tijd toen het gezag door uiterlijke parade dacht te kunnen goedmaken wat het aan innerlijke kracht miste en dan ook door den storm der omwenteling licht werd omvergeblazen.
panorama jerusalem. - de kruisdraging.
| |
Door den vloed verrast. -
panorama jerusalem. - de kruisdood.
Het vroolijk gezelschap dezer aardige gravure verkeert eenigermate in den toestand der excellenties en grooten uit het laatst der vorige eeuw, die in de vroolijkheid hunner hoffeesten den stortvloed der revolutie niet hoorden aanbruisen. De dames en heeren hebben zich lustig neergevlijd aan het strand om zich op hun gemak te goed te doen aan de meegebrachte versnaperingen. Zij schertsten en lachten, helaas, zonder te vermoeden dat zij eigenlijk dansten op een vulkaan. Daar komt de vloed opzetten en schrikt de zorgelooze groep onvoorziens uit haar behaaglijke rust op. De dames, voor haar lichte zomertoiletjes beducht, vliegen als schuchtere hinden overeind; de jongere heeren haasten zich, haar te hulp te komen en wagen er zelfs een paar natte voeten aan; de oudere vergenoegen zich met hartelijk om het geval te lachen. Maar wie niet lacht is de jongejuffrouw, die doodsangsten uitstaat om haar pop, reddeloos prijs gegeven aan de verraderlijke golven. |
|