waarheid en echtheid te geven, welke het stuk tot een vertrouwbaar document maakt.
Het vertrek, waarin Paus Leo en zijn kardinaal-staatssecretaris hier afgebeeld zijn, is de audiëntiekamer van den H. Vader. Het eenigszins helgroene behangsel en het damasten gordijn van dezelfde kleur links, het portret van Paulus V aan den wand, de vergulde stoelen met roode zittingen, het tafeltje, dat op een verguld onderstel met drie pooten rust, het bonte vloertapijt, de eenvoudige fauteuil, van glad roodbruin hout met roode kussens, waartegen Paus Leo leunt, het roode kussen, waarop zijne in roode pantoffels stekende voeten rusten; de eigenaardige kleine schrijftafel met tot op den grond afhangende drapeeringen van roodzijden stof, waarachter kardinaal Rampolla zit, - dat alles is blijkbaar op de plaats zelve naar de werkelijkheid geschilderd. Eene met groene stof overtrokken deur in den achterhoek rechts is geopend en veroorlooft een blik in een verlicht voorvertrek.
Beide gestalten zitten tegenover elkander, zoodat beider profiel scherp uitkomt. De staatssecretaris, gekleed in een langen zwarten priestertoog, waarover de roodzijden kardinaalsmantel over den stoel neerhangt, heeft zich een weinig over de schrijftafel gebogen en houdt gelaat en blik naar den Paus gewend. In de linkerhand houdt hij het stuk, dat hij zooeven schijnt te hebben voorgelezen, in de rechter eene pen of een potlood om noodige aanteekeningen te maken.
Zijn gelaat vertoont die krachtige vormen, welke men in Italië en elders waarneemt bij geestelijken, die uit den landbouwersstand zijn voortgekomen
Paus Leo tegenover hem aan het tafeltje gezeten, dat voor den schrijflessenaar staat en waarop eenige dikke boeken met een stuk papier liggen, vormt in zijne geheele verschijning en houding eene sterke tegenstelling met die van zijn staatssecretaris. De magere gestalte, in een lang golvend kleed van ivoorkleurige wollen stof en een breeden witten sjerp met gouden franje, zit met een wit kapje op het dunne zilveren haar, in den leunstoel overeind. De magere, hoogst opmerkelijk gevormde handen des grijsaards rusten op de zijleuningen van den stoel, waarover in breede plooien een rood kleed geworpen is. Het scherp geprofileerde gelaat met de doordringende oogen en het fijne glimlachje om den karakteristiek breeden mond drukt rustige opmerkzaamheid en groote scherpzinnigheid uit en is van bewonderenswaardige levendigheid bij overtuigende gelijkenis.
De schilder heeft de taak, die hij zich gesteld heeft om een getrouw beeld te leveren van de beide hooge persoonlijkheden in hunne eigenaardige omgeving, met eere volbracht. Ter liefde van die strenge waarheid heeft hij zelfs het schelle grasgroen van behangsel en gordijn, hetwelk zijn kunstenaarsoog zeker niet aangenaam kon aandoen, niet getemperd. Maar hij heeft zelfs dezen ongunstigen toon met de andere sterk sprekende kleuren, rood, zwart, goudgeel, wit en ivoorkleur tot eene schitterende en toch rustige harmonie weten samen te smelten.
Bij het uitvoeren zijner waterverfschildering heeft hij er slechts naar gestreefd, de zaken te geven zooals ze zijn, de figuren en voorwerpen plastisch te doen uitkomen en de werkelijkheid in vormen en kleuren trouw af te beelden. De Heilige Vader zelf was er zoo over voldaan, dat hij na de voltooiing der schilderij, als bewijs van tevredenheid, er zijne handteekening onder plaatste.
Onze gravure geeft uit den aard der zaak slechts een flauw beeld van het kleurrijk tafereel; maar de lichtkleurendruk, waarvan hierboven sprake is, geeft ze in al den gloed der verven weer. Die reproductie, waaronder eveneens de pauselijke handteekening in facsimile prijkt, is groot 48 op 68 centimeters en op karton bevestigd van 74 op 94 centimeters. De prijs in Duitschland bedraagt 15 marken, doch bij onzen Uitgever zijn enkele exemplaren verkrijgbaar gesteld voor 25 franken.