sche huisgezin wordt men dien dag het liefst ontvangen in ernstig, eenvoudig feestgewaad, maar met reinen gemoede.
Onze vóór- en onze achterplaat, twee tegenhangers, zijn meesterstukken van den welbekenden Franschen schilder Bougereau. Hoe vaak ook de beide onderwerpen reeds door het penseel gedoekt werden, en dat door de grootste beroemdheden der schilderkunst, heeft de talentrijke Franschman in zijne Aanbidding der Herders en Aanbidding der drie Koningen niettemin een paar overschoone tafereelen geleverd, die door hunne hooge verdiensten van verschillenden aard, de bewondering aller kunstkenners verwekken moeten.
Prachtiger nog onder menig opzicht, en grootscher, ofschoon minder godsdienstig van indruk, is het magistrale tafereel De Vlucht naar Egypte van A. Liezen Mayer. De eigenaardige opvatting van dit zoo oude motief, vooral de oorspronkelijke, waardige en patriarchale figuur van den H. Jozef maken de groep der H. Familie hier tot eene hoogst belangwekkende schilderij.
Eene wijdloopige beschrijving over deze drie godsdienstige platen zou onzen lezers niets nieuws leeren.
Overigens zij spreken genoegzaam door zich zelven, evenals de tooverachtige Kerstnacht, een echt mijstiek en schoon winterlandschap, dat ons aanschouwelijk stelt hoe onze vaderen van vóór honderd jaren, van de rijkst begunstigden der fortuin tot de minstbedeelden zich zoo eenparig en eensgezind naar de plechtige Kerstnacht-mis begaven, als dit nog tot den huidigen dag in schier al onze Vlaamsche dorpen en kleine steden het geval is.
Moge de overschoone en lofwaardige gewoonte, des Heilands geboorte te huldigen op het uur zelf dat Hij ter wereld kwam, nog vele jaren bij onze godsdienstige bevolking onverzwakt in zwang blijven.
Dit is onze innige Kerstwensch.