ligt nog half-neer en kijkt tegen haar op; hij volgt met de handen de streep van haar benen. Zo wankelt ze en laat zich nog eens doen. De fiets van de kerel staat ontsierend tegen een boom. De meid heb ik daar meer gezien, ze is trouwens de moeite van het bekijken wel waard: eerder klein accentueert iedere plooi van haar kleren haar zinnelijkheid, en wat ze niet verbergt is meer dan een belofte. De vrijer van deze avond nog niet eerder met haar ontmoet, is het een nieuwe of een voor een avondje?
En ik ga altijd maar verder, pijp in mondhoek rechts. De handen in de zakken, steeds dezelfde tred. Ik geniet van de natuur en heb slechts vluchtige gedachten als een verlate zwaluw jachtig boven 't water, dat zwart hoger lijkt te staan dan in het helle zonnelicht. Hoger en weidser, of eindeloos dieper. Neen, ik weiger te denken, vooral niet denken nu.
Aan de stenen tribune, zal ik straks halt houden, en neerzitten tot het absolute zwaartepunt van de nacht mij koud zal verrassen.
Te San Francisko, zowel als in andere wereldsteden tracht de bohème-jeugd, bestaande uit schilders, schrijvers, dichters en dromers, nieuwe levensnormen te vinden. (Mooi uitgedrukt, vergeet men niet de snobs, literaire artistieke e.a. en zij die van nietsdoen hun levensregel hebben gemaakt: studerende jeugd. Doch soms ook persoonlijkheden van grote originaliteit, die ze spijtig genoeg eens opgeven om ook te vervallen in een kleurloos en funest bourgeoisleventje: blijf hen dan uit de weg.) Een jonge schrijver, Leo Percepied, publiceerde reeds een roman die niet onopgemerkt voorbijging; maar zijn moeder hecht weinig waarde aan het literair talent van haar zoon.
Lees ik in het licht van een lantaarnpaal: een stukje bioskoopprogramma opgeraapt, dwingend zoals ik alles (liefst oud en vuil vodderig) lees wat ik onder de hand krijg. The Subterraneans. Boek al lang gelezen in vertaling en origineel, vóór de film, en de film niet zo heel veel zaaks: uiterst kommercieel, verraad aan de oorspronkelijke sprankel levensgeest van de auteur. Maar goeie generiek, romantische ersatz en de muziek