schriften. Nu hadden wij die geschriften intussen natuurlijk allang eens zelf kunnen lezen. Daar stond echter een onoverkomelijke barrière voor. Van Wichmann bezit ik een uitermate geschift maar bijzonder amusant boekje: ‘Het Witte Gevaar; over Melk, Melkgebruik, Melkmisbruik en Melkzucht’. Het is niet prettig, te moeten zien, dat Wichmann niet alleen geschift en amusant kon zijn, maar ook een fascistisch stuk proleet was. Nu Michel van der Plas, in de selectie ‘Ongerijmde Rijmen’, een weerzinwekkend plat ‘gedicht’ van hem heeft opgenomen, vertrouw ik het niet meer met die poëet Wichmann. Ik verzoek nu dat vers weer eens op, waarmee Engelman vroeger enige goodwill voor hem in mij heeft aangelegd. Tot mijn verbazing lees ik er niets meer in wat mij tot nu toe aan W. met een zeker - ik geef het toe, dus op onverantwoordelijke wijze geleend - respect deed herinneren. Hij zal dan een ‘vervoerde’ geweest zijn, een ‘late drinkebroer’, hij mag met of zonder aandacht oude wijnen gedronken hebben, klare jenever of bitter: of hij nog méér was leren wij uit het gedicht van Engelman niet.
Hij mag een geestdriftig persoon geweest zijn ‘hij schold en schold - het glas viel op de vloer aan scherven - dit land, zijn wanhoop, de versufte burgerij’, mooi, maar mensen die plezier hebben in schelden treft men in elk jaargetijde aan in alle kroegen en naarmate het sluitingsuur naderkomt zoveel te meer. Nee, Engelman, die ik er na zestien, zeventien jaar nog eens over opsla, leert mij niets over Erich Wichmann. Maar die verzameling uit Wichmann in Dietbrand zoveel te meer. Om kort te gaan: de schrijverij over Walen en Vlamingen, de vlaamse kwestie, over iegers en de Volkenbond, om maar enkele van zijn onderwerpen te noemen, is nog meer plat dan infaam. Zijn anti-semitisme is frappant. Wat satire had moeten zijn is schoolkrant-lef. Hij schrijft helemaal niet bijzonder goed, en het belang dat hem opzweept... waarom laat deze zin zich moeilijk voltooien? Omdat Wichmann bij onze nadere waarneming vooral de indruk maakt helemaal niet opgezweept of vervoerd of bezeten te zijn geweest. Hij acteert, het te zijn. Er is dus hoogstens een belang