rede was, wat in het N.T. heet een skandalon, een aanstoot, wat b.v. niet het geval was met de rede van de dubieuze Duitse Niemöller, die zo'n bijval vond bij de jeugd.
Waarom wij, als niet-meer-Christen volgens het kenmerk van de kerk, de rede van Barth, waarin hij het windei der hoge kerkelijke verwachtingen christelijk doorprikt, toch niet bijvallen, wanneer hij het Christendom-in-de-wereld aan- en afvalt?
Omdat en inzover het Christendom voor ons nog iets anders is dan een kerkelijk geloof, omdat het Christendom een cultuurfactor van de eerste orde is geworden, omdat onze westerse beschaving er mede uit is voortgekomen, omdat wij als humanisten ons beschouwen als behoeders van een erfenis, waarvan het Christendom in zijn uitgebreidste betekenis een erflater is. Het Christendom als geloof is voor ons niet langer aanvaardbaar; wat het aan cultuurwaarden heeft voortgebracht, daarvan zijn waarlijk de orthodoxe gelovigen niet de enige schatbewaarders - als zij het al nog zijn.