Als Zola niet de schrijver was van ‘Le Rêve,’ zou hij nooit de schrijver van ‘La Terre’ en ‘l'Assommoir’ kunnen zijn.
***
Romantiek is in beginsel realisme.
***
De navolgers hebben dit begrip vertroebeld en ontoegankelijk gemaakt. Dat komt door hun aantal en hun aard. Want zij waren nòch romantici, nòch realisten. Zij waren simpellijk epigonen en daardoor enkel belachelijk. Zoo was ook hun werk. Maar dat kon de Romantiek niet helpen.
***
Een epigoon is een vampyr zonder bestaansrecht; hij zuigt levenssappen uit hooger organismen zonder er eigen levenskracht door te verhoogen. - Dit is zoozeer tegen de natuur, zoo redeloos, dat alleen onder de menschen epigonen voorkomen.
***
Iemand, die denkt een kunstwerk te kunnen scheppen uit wat voor hem geen volkomen realiteit was, is niet meer dan een dilettant, d.w.z. een zeer inferieur soort van dwaas, zonder een spoor van inzicht in het wezen der kunst. Zijn werk, zonder levende ziel, verraadt zijn innerlijke voosheid door alle pralenden schijn heen, en zal immer zonder toekomst blijven.
***
De stijl van een litterair kunstwerk is het materiëele, de atmosfeer het volstrekt onstoffelijke en daarom slechts voelbaar, nooit aanwijsbaar, zooals zelfs de stijl nog is. Daarom heeft de schoolmeester het bij voorkeur over de stijl van een kunstwerk, de litteraire criticus daarentegen over de atmosfeer.
***
De stijl is het ensemble van den cadans der zinnen, de bizondere schikking der woorden, den eigenaardigen val der klanken.
De atmosfeer is de diepste wezenlijkheid van het rythme.
***
Het innigst-eigene van een auteur is dan ook niet zoozeer gelegen nog in zijn stijl als wel in de atmosfeer van zijn werk.
Elk groot schrijver heeft zijn eigene, en als hij tien verschillende boeken schrijft over tien oneindig verschillende levenssfeeren, dan nog