Filmplannen rond de Camera Obscura
In 2003 was het honderd jaar geleden dat Beets overleed; in dat jaar meldde Matthijs van Heijningen het voornemen een verfilming van de Camera te maken
Van Heijningen had het plan om voor zijn film enkele delen uit de
Camera Obscura te gebruiken. Hij richtte zich daarbij op het verhaal
De familie Kegge. Dit speelt zich af in het milieu van oud-plantage-houder en nouveau riche Jan Adam Kegge. Van
Aankondiging van hoorspelserie gebaseerd op het verhaal De familie Kegge in de A.V.R.O. Radiobode, 1934. Collectie auteur.
alle
Camera-verhalen liet dit stuk zich volgens Van Heijningen het beste voor het eigentijdse publiek bewerken. Met name de aanrandingscène van Suzette Noiret en de dubbele negentiende-eeuwse seksuele moraal moesten de kernpunten van het verhaal vormen. Hoofdrolspeler daarin is de sluwe Van der Hoogen, die zijn aandacht richt op Kegge's dochter Henriëtte en in haar een mogelijke (en kapitaalkrachtige) huwelijkspartner ziet, maar die ook ander vrouwelijk schoon niet schuwt. Hij bewandelt daarbij allerlei slinkse wegen. Juist deze passage werd in de plannen van Van Heijningen tot één van de
focuspoints van de film gemaakt met als doel de seksuele moraal van de negentiende eeuw te bekritiseren en de film daarmee voor een hedendaags publiek toegankelijk te maken.
Desgevraagd liet Matthijs van Heijningen onlangs weten dat men een aantal jaren, opeenvolgend en met tussenpozen, serieus bezig is geweest een Camera-verfilming van de grond te krijgen. De financiering bleek het grootste knelpunt: zowel