Bij de aanvang van zijn schrijversroeping greep hij naar de poëzie, het begon met ‘Les mains jointes’ (1909) en ‘L'adieu à l'Adolescence’ (1911), waarna de eerste roman verscheen: ‘L'enfant chargé de chaînes’ (1913). Slechts in 1938 zette hij zich aan het toneel met ‘Asmodée’, zeven jaar later volgde ‘Les mal-aimés’. Zijn laatste toneelwerk was ‘Le Feu sur la Terre’ dat verleden Winter te Brussel werd gecreëerd. Terecht heeft men gezegd dat zijn toneelwerken evengoed in romanvorm hadden kunnen geschreven worden, er was geen definitieve aanleiding om het gegeven in de dramatische vorm te ontwikkelen.
In de uitvoerige lijst van werken leest men 24 romans of novellenbundels, 6 verzenbundels, 4 toneelwerken, 53 essayistische publicaties en 24 boeken met medewerking.
Men herinnert zich het diepe spoor dat sommige werken maakten in de gevoels- en gedachtensfeer van onze tijd: ‘La Chair et le Sang’ (1920), ‘Le Baiser au Lépreux’ (1922), ‘Le Mal’ (1924), ‘Le Désert de l'Amour’ (1925), ‘Thérèse Desqueyroux’ (1927), ‘Le Noeud de Vipères’ (1932), ‘La Pharisienne’ (1941) en het laatste, verschenen in 1952: ‘Galigaï’. En in de essayistische geschriften: ‘La Vie de Jean Racine’ (1928), ‘Dieu et Mammon’ (1929), ‘La Nuit du Bourreau de soi-même’ (1929), ‘Souffrance et Bonheur du Chrétien’ (1931), ‘Pèlerins’ (1931), ‘Vie de Jésus’ (1936), ‘Du côté de chez Proust’ (1947), ‘Journal d'un homme de trente ans’ (1948). Het jongste in de opmerkenswaardige essayistische geschriften is ‘La Pierre d'Achoppement’.
Hij werkt aan een nieuwe roman waarin de figuren uit ‘La Pharisienne’ terugkeren. ‘Ce sera peut-être le seul de mes romans dont on pourra dire que c'est un roman catholique’, zegde Mauriac. ‘Le héros en est un saint... enfin, un saint à sa manière’.
Wanneer men een schets maakt van de figuur van Mauriac moet men ook zeggen hoe deze letterkundige mede als ‘homme d'idées’ het openbare leven in Frankrijk bepaalt en hoe hij als exponent van een eenmaal krachtige gemeenschap, de Franse burgerij, de intellectuele en sociale wentelingen van deze burgerij vertegenwoordigt: hij schrijft voor haar, vertolkt haar, vindt in haar de moderne parabels