En intusschen verschenen, in beperkte oplage eerst, voor de ‘happy few’ in den vorm van ‘cahiers’, de indrukken van zijn lectuur: drie bundels (Voor kleine parochie, 1931; Vriend of Vijand, 1931; Tegenonderzoek, 1933), die misschien 't sterkst zijn vijanden, maar niet minder zijn vriendenkring hebben bepaald: men zou terug moeten gaan tot de Ideeën om ook hier, in deze invallen, essay's en artikelen een schrijver te zien, die weer spreekt als hij schrijft, en het schrijven verstaat als een onthullenden brief, een gesproken gevecht, als een manier van krachtig bestaan. Zich bemind maken òf gehaat, zooals hij eens schreef, het was ook zijn dilemma, toen hij zich tegenover een wantrouwend, Hollandsch publiek zag gesteld...... Men koos één gedicht uit zijn poëzie, één verhaal uit zijn proza om hem daarmee als ‘letterkundig’ te canoniseeren, wat hij nooit wilde zijn. Zijn werk was steeds een ontwikkeling, een vuur tusschen twee stilten, waaraan het publiek zich liever niet brandde. Hij prikkelde zijn lezers met een oprechtheid, die zij niet in die mate bezaten; hij vernielde hun steenen helden en stelde er levende voor in de plaats, die zij blijkbaar niet kenden. Multatuli verscheurde de faam van den letterkundige Bilderdijk, Du Perron kloof Dirk Coster in stukken...... Zijn redacteurschap aan 't maandblad Forum besloot hij na twee jaar met de verzameling van de aldaar verschenen essay's, die op een breederen grondslag van zijn Europeesche belezenheid als van zijn desperaat individualisme rekenschap gaven. (De Smalle Mens, 1934). Al critischer, niet minder jegens zichzelf en van de eigen grenzen zich voortdurend bewust, scheen Du Perron op weg naar de stilte. waarvan men zegt, dat zij vruchtbaar kan zijn. Reeds dacht hij aan een roman, die
Indië zou bevatten, zoo exact als zijn herinnering het zag...... Meegesleurd in een failliet, plotseling ontdaan van de steunpunten, die zijn gevoel noodig had om aan zichzelf te gelooven, werd zijn herinnering aan Indië en aan zijn diepste verleden een onmiddellijke wereld, waaraan hij zich vastklampte, waarin hij zich met de werkelijkheid om zich heen trachtte te verzoenen: Indië werd een domein, waar hij 't diepst mee vertrouwd was, Europa, waar hij toch wóonde, een gebied, waar hij voortdurend bespied scheen te worden...... Duidelijk valt de wereld in stukken, wanneer het gevoel in verlangen en vrees leeft, terwijl de werkelijkheid nèrgens bevredigend lijkt.... In Het land van herkomst is