onnaspeurlijke heerlijkheid. Ook hierdoor is ze van 'n ontroerende smachting en 'n teedere vreugd, welke gevleugeld lijken.
In 't kort: ze is 'n gedicht en dus van 'n aparte, edele allure. En hieraan geeft men den naam: tragédienne.
* * *
Zie Vera Bondam als het eenvoudige bloemenmaakstertje Madeleine in 't zoo kundig geschreven Jeanne van Henri Duvernois en ge ziet dien avond vrijwel niets anders meer. Is 't niet elk oogenblik, of ge recht in den hemel kijkt? Er flonkert 'n ster voor u en ge kunt u aan dat gezicht niet verzadigen. Het is alles van 'n edelheid, welke u stiller maakt en rijker en vol ontzag voor de diepe werking van 't schoone. En toch, al trekt ze u op naar 'n sfeer, waar ge slechts de beste oogenblikken van uw leven vertoeft, er is niets gewilds, geforceerds aan haar. Zij blijft het simpele bloemenmaakstertje Madeleine in 't atelier van de stuursche madame Savignolle en ge vindt 't zeer begrijpelijk, dat ze straks naar haar dakkamertje gaat. Doch 't vreemde hieraan is, dat ze het eenvoudige figuurtje, dat ze voorstelt, tevens idealiseert, verpuurt. Als ze naar haar dakkamertje gaat, stijgt ze in dubbele beteekenis! Dit is 't geheim van de waarachtige tragédienne. Al blijft ze prachtig precies menschelijk, ze veralgemeent toch, verwijdt, verheft, symboliseert, dicht. Ze zweeft tusschen aarde en hemel en daardoor staren we naar haar als naar iets dat bòven ons geschiedt. Wij zitten op onze stoelen, zij is los van alles.
'n Klein voorbeeld. In de eerste acte zit Madeleine aan haar werktafel en maakt kunstbloemen. Zoo zou elke andere goede actrice het ook doen: levendig, elegant, aardig. Maar Vera Bondam legt er nog iets anders in, waardoor dit korte, speelsche scènetje u dagenlang bijblijft. Zonder 'n schijn van onnatuur of eenige pose of zelfs maar 'n vleugje van effect-bejag, voert ze dat op naar 'n plan, waar 't grootere beteekenis krijgt. Dit is maar niet zoo een of ander bloemenmaakstertje, dat liefjes haar bezigheden verricht. Nee, dit is de vrouwlijke gratie, 'n poëem op de lieftalligheid van de iets schoons scheppende jeugd.