plichting van zich af, om, waar zij mensch, dier, plant of voorwerp binnen het kader van hun werk opnemen, aan het organisme of het uiterlijk wezen daarvan eenig recht te doen wedervaren.
Ik constateer slechts, oordeel niet. Ik constateer ook nog, dat men in deze ook reeds den eenigen stap heeft gedaan die nog te doen was, en verkondigd heeft, dat geen onderwerp (in dezen ruimsten zin, dus geen herinnering aan iets wat buiten de lijst van het schilderij enz. aanwezig is) beter is dan wel een onderwerp. En dat die hier ook al in praktijk gebracht wordt.
Behalve met betrekking tot de ‘vrije schilderkunst’ (die op deze wijze inderdaad vrijer wordt dan vrij) hebben wij dit dogma hooren verkondigen in verband met het ornament. Wij vinden in een geschrift van de Quellinusschool het bestudeeren van de natuur veroordeeld, en de onafhankelijkheid van hem die het verlaat, aangeprezen. Ik geloof dat bij de versieringskunst weliswaar de principiëele uitschakeling van den natuurvorm geen zin heeft, maar dat er ongetwijfeld buiten dezen om zeer goed werk kan ontstaan.
Dit alles wil ik hier zonder verder commentaar doen opmerken, om op een ander feit, dat hoogst merkwaardig is, het volle licht te doen vallen.
Wat zien wij nu immers gebeuren?
Het onderwerp, verjaagd uit de vrije kunst en decoratieve kunst, komt terug, voor het nog weg is geweest; en wel waar men het allerminst zou hebben verwacht.
De natuur-afbeelding of natuur-vertolking, de verwijzing naar vormen in de natuur of de dagelijksche praktijk van het leven, beheerscht de nieuwste creaties van architectuur en meubelkunst!
Het is een verrassende illustratie van het ‘chassez le naturel, il revient au galop.’
Wil men dat ik deze mijn ontdekking (want zoover ik weet is het mijn ontdekking) nader door voorbeelden toelicht? Men heeft slechts om zich heen te zien.
Men denke slechts aan het Scheepvaarthuis te Amsterdam, dat doet denken aan een boot; bij de huizen van de moderne Amsterdamsche architecten te Bergen zijn er verschillende waarin zulk een gelijkenis is met blijkbaren opzet is gezocht. Sofa's die een schelpmodel vertoonen, kasten welker vormen van die van vogels