Muzikale kroniek door Constant van Wessem.
Mahler's negende symphonie.
Na de 8ste symphonie, de ‘symphonie der duizend’ heeft Gustav Mahler nog aan twee andere symphoniën gewerkt. De hij zijn dood gevonden ‘symphonie voor alt, tenor en orkest’, bekend geworden onder den titel ‘Das Lied von der Erde’, behoort echter niet meer tot de nalatenschap en moet reeds lang voor de 8ste zijn begonnen. Van de beide onvoltooide symphonieën is alleen één voor openbaarmaking geschikt gebleken. De andere was in geheimschrift genoteerd dat alleen Mahler vermocht te ontcijferen; en achteraf beschouwd is het de merkwaardigste intentie van het scheppend genie, die ten slotte dit het grootste werk vindt, dat niet werd opgeschreven. Op de laatste bladzijde liet Mahler een regel na, dien wij als een afscheid aan zijn muziek moeten verstaan: ‘Leb wohl, mein Saitenspiel’, regel uit een samenspraak tusschen het diepste innerlijk en de kunst.
De symphonie, welke onlangs door Mengelberg op een Concertgebouwconcert in Nederland werd geïntroduceerd, - de eerste uitvoering te Berlijn kort na Mahler's dood bleef zonder waardeering - draagt het cijfer 9. Zoo wilde Mahler het zelf. Aan dit getal ging ook de onrust van de bespiegeling vooraf. Specht bericht daarover in zijn Mahler-biographie:
‘Mahler hatte Angst vor dem Gedanken an eine Neunte Symphonie. Die sonderbare Fügung, dass Beethoven, Schubert, Bruckner gerade die Neunzahl in ihren symphonischen Werken erreichten und dann starben, hat ihm, der nie an Zufälle glaubte und der in den scheinbar geringfügigsten Dingen geheime und rätselvolle Zusammenhänge suchte, diese Zahl zu einer bedrohlichen gemacht; er wusste, dass seit kurzem der Tod wartend hinter ihm stand, regungslos, unsichtbar und doch unentrinnbar; und der Determinist, der er war, bangte vor dem Zauber der ‘Neun.’
Die Neunzahl hat seinen Aberglauben recht gegeben. Ich höre ihn noch, wie er, an die Beethovensche ‘Neunte’ denkend, von der seinen sagte: ‘Und in D geht sie auch! Aber’ - tröstete er sich - ‘wenigstens in Dur.’
Mahler liet de 9de Symphonie na zonder de bij hem zoo van het hoogste belang zijnde ‘final touch’. Het is namelijk bekend dat hij zelfs in zijn gedrukte partituren nog veranderingen aanbracht, die hem bij het hooren