Algemeen
Rubens in Rijsel: ‘une nécessité’!
An De Moor
U hebt zich misschien ook al de vraag gesteld die op de lippen van de aanwezige journalisten brandde op de persvoorbezichtiging van de prestigieuze tentoonstelling ‘Rubens’: ‘Waarom Rubens, de grote Vlaamse barokschilder, in Rijsel met veel bombast tentoonstellen?!’
Gastheer Alain Tapié, directeur van het Palais des Beaux Arts in Rijsel, was formeel. Deze tentoonstelling ‘est une nécessité pour la communauté culturelle et scientifique’! Wij konden ons niet aan de indruk onttrekken dat er vooral een opportunistische reden achter te zoeken is. Omdat Rijsel Culturele Hoofdstad van Europa is, was er een niet onaanzienlijke financiële steun vanuit de Europese pot. Deze kans heeft de stad Rijsel met beide handen gegrepen om van het zwart-witimago dat ze deelt met de hele regio Nord-Pas de Calais (Frans-Vlaanderen), af te komen. Burgemeester Martine Aubry - over wie gefluisterd wordt dat ze niet alleen minister zal zijn na de verkiezingen, maar wellicht ooit ook de eerste vrouwelijke president van Frankrijk - kon het niet genoeg benadrukken in haar toespraak voor de aanwezige journalisten uit binnen- en buitenland. ‘Rijsel is geen zwarte, trieste streek, maar een kleurrijke, creatieve en energieke regio. Wij willen mensen hun emoties laten delen met elkaar via een aantal culturele manifestaties die voor iedereen toegankelijk zijn. Door duidelijk te maken dat cultuur de opening naar de ander is, maar ook naar onszelf, hopen wij dat iedereen in deze individualistische consumptiemaatschappij er beter van kan worden.’
Wij geloven deze welsprekende en bevlogen Franse politica graag. Rijsel en omstreken beleven momenteel een gedaanteverandering die zich tot in voormalige grauwe industriecentra als Roubaix en Tourcoing laat voelen. Zo is La Piscine, het Museum voor Kunst en Industrie, in Roubaix een must: een rijke collectie kunstvoorwerpen midden in een oud zwembad uit het interbellum.
Het epicentrum van
Rijsel culturele hoofdstad van Europa 2004 ligt uiteraard in Rijsel zelf, maar de schokgolven zijn voelbaar tot ver buiten de stad. Bijzonder origineel is het concept van
Les Maisons Folies, dat op 12 plaatsen in de regio lokaal wijkwerk en cultuur moet verzoenen. Leegstaande fabrieken, monumenten en schooltjes kregen een opknapbeurt. Artiesten trekken er tijdelijk in en nemen de plaatselijke bevolking op sleeptouw. Een van die Maisons Folies is gevestigd op het ‘Buda Eiland’ in Kort-
De straf van Prometheus (olieverf op paneel, aangeboden op 1 juni 1618 aan sir Dudley Carleton in ruil voor antieke beelden, The Philadelphia Museum of Art)
De Titaan Prometheus werd door Zeus gestraft omdat hij hem bedrogen had door het vuur uit de hemel te stelen en naar de mensen te brengen. Als straf voor zijn hybris werd hij door Vulcanus op de Kaukasus vastgeketend. Daar zou een arend hem dagelijks zijn telkens weer aangegroeide lever uitpikken. Uiteindelijk werd Prometheus door Hercules bevrijd.
Het gruwelijke van de foltering die Prometheus moest ondergaan, is hier door Rubens indringend in beeld gebracht. De dramatische barokke expressiviteit van het van pijn en afgrijzen vertrokken gelaat, en van de spieren van het machteloze lichaam van de mythologische figuur die zich krampachtig wil bevrijden, sprak het gecultiveerde publiek uit de zeventiende eeuw erg aan.