Wel engelen, geen geweten
Om mij te overtuigen haalt Staf Knop een lijst boven met zomaar eventjes tien titels, sommige van meer dan tien afleveringen tellende feuilletons, andere voor singles (alleenstaande tv-drama's). Het zijn wel allemaal scenario's voor tv-spelen of films.
- Is er ook nog toneelwerk bij?
Staf Knop: ‘Ik moet toegeven dat mijn theateractiviteit wat stilgevallen was na de kraak van De neus van Cleopatra. De Vlaamse theaters hadden plots geen belangstelling meer voor mijn dramatisch werk. Behalve enkele theatermakers, natuurlijk. Telkens als ik Ann Petersen ontmoette, vroeg ze me wanneer ik eens iets zou schrijven voor haar. Dat heb ik, na jarenlang aandringen van harentwege, uiteindelijk in 1989 gedaan. Het was Naakt voor de spiegel. Het werd een onverwacht succes. Dit stuk ligt trouwens aan de basis van een nieuwe doorbraak van mijn werk. Het is zelfs in het Italiaanse Palermo gespeeld. En wat overkomt me nu? Via die voorstellingen in Palermo groeide er plots een onverwachte interesse voor mijn stukken. Ik had echter geen Italiaanse vertaling. Dus stuurde ik de Franse vertaling van Mijn geweten en ik. (Met van plezier tintelende oogjes) En dat wordt nu in Rome gespeeld! Dat is toch ongelooflijk. Ik heb allerlei stukken naar het buitenland gestuurd. En het is opnieuw Mijn geweten en ik dat het doet. En in Rome praten ze er nu al over om met dat stuk naar New York te trekken.’
- Zie je dat als reële mogelijkheid?
Staf Knop: ‘Waarom niet? Het toeval wil dat men in Amerika, zowel op theater als in de film, al enkele jaren gek is op engelen. De Faust-figuur duikt in alle mogelijke vormen op. Maar “een geweten” hebben ze nog niet gehad. Wie weet. Misschien zal dat toeval mij en mijn stuk een duwtje in de goede richting geven.’
- Heb je nog andere kanshebbers op een internationale doorbraak in de lade liggen?
Staf Knop: ‘Ik denk aan De schat van de Führer, over de jacht naar de verborgen schat van Hitler op de Obersalzberg. Dat scenario, bedoeld als tv-film in twee afleveringen, is het rechtstreekse gevolg van De neus van Cleopatra, waarin ik voor het eerst in de geschiedenis Hitler op de scène heb gezet met de bedoeling met hem de draak te steken. De figuur van Hitler was al eerder in de film verschenen, o.a. in The Dictator van Chaplin. Maar nooit op de planken. Na mijn toneelsatire kwam Le Bunker in Frankrijk. In 1982 kwam er een film uit, waarin Mel Brooks de draak steekt met Hitler. The Producers kende maar een matig succes. Brooks heeft er onlangs een musical van gemaakt. Die loopt nu al enkele maanden op Broadway en blijkt een enorm succes te zijn. Men moet minstens drie maanden van te voren reserveren, wil men een “zitje” (= plaats) bemachtigen. Misschien wacht mijn Neus van Cleopatra ook een tweede carrière. Waarschijnlijk niet in Vlaanderen, misschien in Nederland.’
- Misschien moet je er ook een musical van maken.
Staf Knop: ‘Pas op, dat zou kunnen. Musical is altijd mijn stokpaardje geweest. Ik heb zelfs de geschiedenis van de musical geschreven in 26 afleveringen van 50 minuten voor de BRT-radio. Ik volg dat theatergenre ook nog steeds op de voet. Ik vind het dan ook fijn dat het genre in Vlaanderen eindelijk van de grond komt, in Antwerpen en in Gent. Helaas schiet Brussel op dat gebied alweer jammerlijk tekort.’
- En zo zijn we weer bij ons uitgangspunt, de minder bevredigende terugkeer van Staf Knop naar Brussel. Ga je nu eindelijk de tijd vinden om het vervolg op je mémoires te schrijven?
Staf Knop: ‘Daar ben ik nog niet aan toe. Ik vraag me zelfs af of daar wel interesse voor bestaat. Ondertussen heb ik wel een ander boek geschreven. Gesprekken met beroemdheden blijkt wel op belangstelling te mogen rekenen. Ik heb onlangs het manuscript naar Lannoo gestuurd. Ik wacht op antwoord.’
Ondertussen wordt één zaak alvast duidelijk: Staf Knop is nog verre van uitgeschreven. Hij is ontegensprekelijk van plan om het derde deel van zijn carrière creatief op te vullen. We kunnen hem alleen maar ‘toi toi’ toewensen, want in het theaterwereldje heerst het bijgeloof dat gelukwensen uitspreken ongeluk brengt.