vanwege zijn omstreden politieke opvattingen en zijn opmerkelijke religieuze overtuigingen. Gerard Reve was de eerste Nederlandse schrijver die de televisie ontdekte als middel om zijn mening te ondersteunen. Ook liet hij zich betalen voor interviews, hetgeen in die tijd heel ongebruikelijk was. Hij verkocht zichzelf in de media als handelswaar. Heel Nederland sprak over de uitzending van 11 december 1963, waarin Gerard Kornelis van het Reve - zoals hij toen nog heette - in Literaire Ontmoetingen optrad. De verkoop van zijn zojuist verschenen boek Op Weg naar het Einde kreeg hierdoor een enorme impuls. Later werd een aantal van zijn boeken verfilmd, te weten De Taal der Liefde/Lieve Jongens, De Avonden en De Vierde Man.
In vijf chronologisch geordende afdelingen worden in het Letterkundig Museum documenten en voorwerpen getoond die te maken hebben met zijn belangrijkste boeken. Pronkstuk is het duurste manuscript van Nederland
De Avonden (160.000 gulden), bestaande uit dertien bladen met aantekeningen, 348 bladen manuscript, de typoscriptversie van de roman, de kroontjespennen waarmee de 23-jarige schrijver op aanraden van zijn psychiater het winterverhaal heeft geschreven en een pasfoto. Verder zijn er kladversies van een aantal gedichten, diverse schilderijen en portretten. Daarnaast zijn foto's opgenomen van personen en locaties die in Reves werk een rol spelen. Ook aanwezig zijn het originele konijn uit
De Avonden, de beer uit
Bezorgde Ouders en het spiegeltje dat in
De Familie Boslowits door de verteller in veiligheid wordt gebracht voor de Duitse bezetter. Verrassend waren de tekeningen die de jonge Reve op de Grafische School had gemaakt. Minder fraai zagen de druppel bloed en de getrokken bovenkies van Reve eruit. Het wekte de indruk of de schrijver al gestorven was, temeer daar hijzelf tijdens de opening niet aanwezig was. Ook zijn levenspartner Joop Schafthuizen, oftewel matroos Vos, ontbrak op deze avond. Wei aanwezig waren zijn voormalige echtgenote, de dichteres Hanny Michaëlis, en de Groningse dichter Jean Pierre Rawie, die Reve deze avond vertegenwoordigde. Aan Rawie viel ook de eer te beurt de luxe editie van de reproductie van het complete handschrift van
De Avonden in ontvangst te nemen, terwijl
Woelrat (r) en Teigetje, de jongens (foto C. Harkema)
Anton Korteweg, directeur van het Letterkundig Museum, genoegen moest nemen met de volkseditie. Beide exemplaren zijn uitgegeven door
De Bezige Bij. Tevens werd aan Rawie het eerste exemplaar van het fotoboek over Reve van Steye Raviez overhandigd. Vervolgens zorgde Joep Jaspers voor de ‘vrolijke noot’ door de smartlap
Ballade van het Eenzame Hart ten gehore te brengen. Deze door Reve geschreven smartlap is door Wim Schuhmacher getoonzet en gaat over het verlies van een dierbare.
De uiteindelijke opening werd verricht door Willem Bruno en Henk van Albada, een couturiersechtpaar en voormalige liefdesvrienden van Reve. Zij zijn in een aantal van zijn boeken vereeuwigd als Teigetje en Woelrat. Verlegen stonden zij in een hoekje op het toneel, terwijl ze enkele dia's en 8 mm filmpjes vertoonden van henzelf en Reve uit eind zestiger, begin zeventiger jaren. Hoewel de beelden even flets als saai waren - Reve met poes, Reve met koffie, Reve voor de tent, Reve met kruiwagen - reageerde het publiek enthousiast. Zo kreeg het de grote schrijver toch nog te zien.
De tentoonstelling Gerard Reve, Leraar en Belijder is nog te bezoeken tot 26 mei 2002. De openingstijden van het Letterkundig Museum aan de Prins Willem-Alexanderhof 5 in Den Haag zijn: din dag tor en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.