Cultuurschok
Dingaan voorstellen als de koelbloedige moordenaar van Piet Retief en zijn mannen en de Zoeloes op de wanden van het Voortrekkersmonument weergeven als ‘swartwildebeesten’ gaat echt te ver. Feit is dat eind 1837 een deel van de Voortrekkers onder leiding van Piet Retief na een tocht vol ontberingen aankwam in Zoeloeland en Natal. Wat er daarna gebeurde is typerend voor de cultuurschok, die in de negentiende eeuw overal in Afrika (blank versus zwart) en in Noord-Amerika (blank versus Indiaan) plaatsvond. Volslagen onbegrip voor elkaars cultuur en volstrekte onbekendheid met elkaars taal effenen dan snel de weg tot misverstanden, communicatiefouten en ten slotte tot een escalerende geweldsspiraal met als uiteindelijke winnaar de blanke, die daarna aan zijn
mission civilisatrice kan beginnen. Het foutenfestival in de ‘wedstrijd’ tussen koning Dingaan en Boerenleider Piet Retief wordt geopend door Retief. Hij bezoekt met een aantal van zijn manschappen Dingaan om toestemming te vragen voor de vestiging van zijn Voortrekkers in Zoeloeland. Waarschijnlijk
Zuid-Afrika Stalinorgels bij het Voortrekkersmonument
om indruk te maken op koning Dingaan, laat hij zijn mannen in de lucht schieten en wilde capriolen uithalen op hun paarden. Hiermee heeft hij - volkomen onwetend - de koning zwaar beledigd en zijn onderhandelingspositie verzwakt. Toch toont Dingaan zich in de onderhandelingen over blijvende vestiging van de Boeren niet onwelwillend. Er kunnen misschien zaken gedaan worden mits Relief hem één dienst wil bewijzen: een kudde gestolen vee terughalen bij een naburige stam. Zo gezegd, zo gedaan. Retief brengt wel de kudde terug, maar behoudt enige beesten als een soort commissieloon. Toch sluit de opnieuw beledigde koning dan een vaag geformuleerde overeenkomst met Retief. Alles lijkt in kannen en kruiken. Een dagen durend feest lijkt dan de bekroning te vormen van de goede samenwerking.