de stijgende vraag naar tv-scenario's en het feit dat theaterauteurs steeds meer scenario's gingen schrijven. Scenarioschrijvers zochten en vonden toen onderdak bij de vereniging.’
Wat zijn de doelstellingen van de VVRS?
‘Wij willen het Vlaamse drama in al zijn vormen (toneel, hoorspel, tv- en filmscenario) aanmoedigen, verspreiden en bekend maken. Daarnaast verdedigen wij de artistieke, morele en materiële belangen van de Vlaamse dramaschrijvers.’
Dus is de VVTS een beroepsvereniging?
‘Sedert 1 januari 1998. We begeleiden de auteurs op sociaal en juridisch vlak. We organiseren ook contactdagen tussen auteurs en producenten, naast cursussen en seminaries.’
Waar haalt de VVTS haar financiële middelen vandaan?
‘We leven vooral van de lidmaatschapsgelden en de bedragen die deelnemers aan cursussen betalen. Daarnaast krijgen we een kleine subsidie van Sabam (de Belgische auteursrechtenvereniging), van de Vlaamse Gemeenschap en van de provincie Antwerpen. De ASLK ten slotte financiert onze prijzen, wat goed is voor telkens zo'n 150.000 Bfr. De Vlaamse Gemeenschap is ook nog tegemoet gekomen in de kosten voor de organisatie van een 25 dagen durende scenariocursus.’
Hoe promoot de vereniging haar leden?
‘Dat gebeurt met name door de organisatie van een jaarlijkse Dag van de auteur, waar we debatten organiseren en contacten leggen tussen auteurs en producenten. We houden ook contact met de overheid en met de omroepen.
Jef Verhaeren
We proberen bovendien zoveel mogelijk impulsen te geven. Uiteraard kunnen we geen promotie maken voor individuele leden.’
Krijgt de VVTS respons bij de omroepen? En in welke mate?
‘Er zijn geregeld contacten met de coördinatoren voor drama bij de onderscheiden omroepen. Wat ons betreft, gebeurt dat op het niveau van onze bestuurscommissie Tv-scenario. Naast die commissie heeft de VVTS overigens ook nog aparte bestuurscommissies voor beroepstheater, vrijetijdstheater en filmscenario. Wat de omroepen betreft, vernemen wij tijdens die contacten hun plannen. Die delen wij dan mee aan onze leden via onze driemaandelijkse nieuwsbrief. Het staat de leden vrij daar al of niet rechtstreeks op te reageren. De VRT gaat nog een stapje verder. Die komt naar de VVTS, wanneer er een team van schrijvers rond een bepaald project samengesteld dient te worden. In ons bestuur zit overigens een aantal leden, die actief bij het dramabeleid van de omroepen betrokken zijn. Ik denk daarbij aan VRT-editor Ed Vanderweyden, Frans Ceusters die hetzelfde doet bij VTM, Patrick Bernauw (Wittekerke, Alle maten) en Gie Bernaert (Thuis). Zij waken er vanuit de raad van bestuur over dat de contacten met de omroepen geregeld plaatsvinden.’
Zit het eigen drama in de lift?
‘Dat is een vraag waar niet eenduidig op geantwoord kan worden. De laatste tien jaar kennen we alleszins een boom in het Vlaamse scenario. Dat heeft alles te maken met de komst van VTM. De kijkcijfers hebben er in niet geringe mate toe bijgedragen om de positie van Vlaams drama te bevorderen en te verstevigen. De kijker heeft bij de startende VTM ondubbelzinnig zijn voorkeur uitgesproken voor drama van eigen bodem. De VRT is de trend, die door VTM was ingezet, gaan volgen. Daarbij zien we nu echter wel het verschijnsel dat soap en sitcom, liefst zo goedkoop mogelijk, massaal geproduceerd en uitgezonden worden. Cultureel hoogstaander, dus moeilijker drama, dat uiteraard ook duurder is, zit dan weer in een neergaande lijn. Bij VTM wordt dat soort drama niet meer gemaakt. Bij de VRT is dat voelbaar verminderd.’
Ook worden er geen singles meer geproduceerd.
‘Dat verschijnsel heeft ook weer een financiële oorzaak. Een single is uiteraard duurder dan productie. Dit soort televisie benadert in kostprijs de productie van een speelfilm. Bovendien bezit het enkelvoudige tv-spel minder elementen om de kijker te binden.’
Tenzij het in reeksverband wordt gebracht, zoals destijds Made in Vlaanderen.
‘We betreuren inderdaad dat die kwaliteitsreeks bij de VRT is weggevallen. Het is destijds de springplank geweest voor heel wat beginnende scenaristen, die op dit ogenblik tot de top in Vlaanderen behoren.’