En de auteurs?
Bij deze ‘bekroning van vakmanschap’ rijst natuurlijk de vraag of het auteursduo verwacht had deze prijs te ontvangen? Guy Bernaert had alvast gehoopt ‘tot de nominaties te behoren’, terwijl Luk Van Brussel iets verder bleek te gaan in zijn verwachtingen: ‘Ik vond, en vind, het een mooi product en ik was er haast van overtuigd dat er ten minste een vermelding inzat’.
Hoe is het idee gegroeid?
‘We zijn eigenlijk al jaren met dit idee bezig. Oorspronkelijk was het bedoeld als televisiereeks. Maar opdrachtgever VRT haakte af. Toen we hoorden van de nieuwe VN-Dramaprijs, hebben we het idee weer bovengehaald. In de bewerking van visueel naar auditief, waar we toch nog zo'n zes maanden zoet mee waren, is er, naast enkele nieuwe personages, ook de millenniumgekte bijgekomen.’
Wat verwacht u, buiten het financiële bedrag, nog van deze prijs?
‘We hopen dat de belangstelling, die nu al gebleken is van de kant van VRT-Radio 1, concreet vruchten zal afwerpen, en dat er ook vanuit Nederland interesse mag komen voor radio-soap in het algemeen en ons product in het bijzonder. Wat onze Slotgevallen betreft, blijven we geloven in de mogelijkheid om met dit quasi-historische gegeven in te spelen op de brandende actualiteit van vandaag.’
Hoe zijn julie samen achter de tekstverwerker terechtgekomen?
‘We hebben lang op dezelfde school gewerkt. Daar bleek onze gezamenlijke belangstelling, eerst voor theater, nadien voor radio en televisie. Nu we het onderwijs verlaten hebben en ons uitsluitend met schrijven bezighouden, zijn we collega's gebleven.’
Het samenwerkingsverband heeft al enkele merkwaardige drama's opgeleverd, zowel voor televisie als voor de radio. Wij kijken alvast uit naar de uitzending van de eerste aflevering van Slotgevallen, liefst gelijktijdig in Vlaanderen en Nederland, en hopen dat deze quasi-historische, maar alleszins cabareteske radio-soap een heel lang etherleven beschoren zal zijn.
Hugo Meert is voorzitter van de ANV-Visser-Neerlandia Dramaprijs. Hij doceert ‘dramaturgie’ aan de Katholieke Hogeschool Limburg en ‘toneelgeschiedenis’ en ‘scenario’ aan de Erasmus Hogeschool Brussel. Na ruim 20 jaar verbonden te zijn geweest als toneeirecensent en mediajournalist bij ‘Het Laatste Nieuws’, verzorgde hij als cultureel medewerker hoofdzakelijk toneelrecensiewerk voor Radio 1 en Radio 2.