Watou en Amsterdam
Onder de bezoekers aan Watou bevond zich ook Els Stubbe, een medewerkster van de Brakke Grond; zij raakte gefascineerd door het verschijnsel Watou. Samen met Mandelinck heeft ze het Amsterdamse project uitgedacht.
Watou op locatie in Amsterdam is bedoeld als overzicht van het Vlaamse fenomeen. ‘Het wordt een synthesetentoonstelling,
Gwij Mandelinck in de ‘schoone platte Vlamsche streeke’.
Foto: R. Duhamel
geen kopie’, legt Yves Gregoor van de Brakke Grond uit. ‘Watou valt niet te kopiëren; dat moet en kan helemaal niet. De term “tweelingzomer” die in sommige publicaties ook wel voor ons project wordt gebruikt, geeft vooral aan dat beide manifestaties tegelijkertijd lopen deze zomermaanden. Alleen al een landelijk dorpje kopiëren in een stad als Amsterdam, dat zou vrij moeilijk zijn. Het idee in Watou is beeldende kunst, poëzie en ruimte, dus de omgeving. In plaats van de kelders van het dorp zijn het hier in het centrum de expositiezalen en dat is nogal een verschil.’
De manifestatie in Amsterdam ademt misschien wel een andere sfeer uit, de bezoekers kunnen toch goed proeven van al wat zich de afgelopen jaren in Watou heeft voorgedaan. De belangrijkste poëten en kunstbroeders van Watou staan ook in Amsterdam Centraal, zij het soms met ander werk: niet de gedichten van Hugo Claus, maar zijn beeldende kunst bijvoorbeeld. En van Panamarenko heeft men voor ander werk gekozen dan dat wat in Watou te zien was. Het worden met opzet niet de kopieën van Watou-combinaties, maar die kunst en poëzie die de aanwezigheid doen voelen van de figuren die destijds in Watou de hoofdrollen voor hun rekening namen. ‘De geest van