Kultuurraad voor Vlaanderen
Het doel van deze vereniging zonder winstoogmerk was: ‘de Nederlandse Cultuur in Vlaanderen, in al haar uitingen, te behartigen en te bevorderen!’ Bij de aanvang telde de vereniging:
- | veertig leden m.n. tien leden behorend tot de bestendige deputatie (Ndl.: gedeputeerde staten) van de provincies Antwerpen, Brabant, Limburg, OostVlaanderen en West-Vlaanderen; |
- | twintig leden aangeduid door de respectieve deputaties; |
- | tien leden door de twee voornoemde groepen aangeduid. |
Daarenboven kon de algemene vergadering nog twintig leden coópteren (opm. deze aanvankelijke samenstelling kende in de loop der jaren enkele wijzigingen). Men mag niet al te licht voorbij gaan aan het ‘historisch feit’ van deze oprichting. België had toen enkele belangrijke ideologische vertrouwenscrisissen achter de rug (Koningskwestie en schoolstrijd). Met wantrouwen kwamen de verschillende ideologische groepen in de Kultuurraad voor Vlaanderen en ... vonden elkaar. Door het verenigen van mensen uit de verschillende ideologische culturele groepen en uit de diverse Vlaamse regio's werden gezichtspunten verruimd en muren doorbroken. Dat is misschien de grote verdienste geweest van de Kultuurraad voor Vlaanderen.
Wie op dit ogenblik de jaarverslagen en publikaties van de Kuiturraad voor Vlaanderen inkijkt, staat wel even te kijken van wat er op korte tijd en met bescheiden financiële middelen werd gerealiseerd. Exemplatief verwijzen wij naar:
- | de ongeveer zestig memoranda en standpunten over de meest uiteenlopende vraagstukken. Van de ‘kwestie Leuven’ naar de ‘Voerstreek’, van het ‘probleem Brussel’ naar de ‘liberté du père de familie’, van de film naar de letterkunde, enz. Fundamenteel én van historisch belang blijken de standpunten van de Kultuurraad voor Vlaanderen inzake de culturele autonomie en het cultuurbeleid; |
- | initiatieven zoals Openbaar Kunstbezit (sedert 1972 in samenwerking met Nederland), Luister van de Muziek in Vlaanderen, Feiten en Meningen, het Theatercentrum, enz.; |
- | publikaties zoals ‘Kort genoteerd en meegedeeld’, ‘The Flemish Movement in Belgium’ en ‘Le Mouvement Flamand en Belgique’ (eerst van de hand van Dr. M. van Haegendoren, in een volgende druk van de hand van Prof. dr. M. Devroede), ‘De Brusselse Randgemeenten’ (een sociologisch onderzoek over het verfransingsproces), ‘Het sociaalcultureel vormingswerk in Vlaanderen’, ‘Visies op het cultuurbeleid’, enz. |
Wij zouden aan de Kultuurraad voor Vlaanderen onrecht aandoen indien wij de lezers van ‘Neerlandia’ hier niet uitdrukkelijk zouden verwijzen naar de verslagboeken van de raad. Vorige opsomming is slechts een minuscule weergave van het gehele activiteitspakket. Wat ons, Neerlandia, vooral echter interesseert is de betekenis van de Kultuurraad voor Vlaanderen voor de culturele integratie van Nederland en Vlaanderen.
Reeds vrij vlug na de installatievergadering speelde de Kultuurraad voor Vlaanderen een leidinggevende rol in de culturele samenwerking met Nederland. Zowel de toenmalige voorzitter (Mr. P. Knapen), de secretaris (Mr. J. Fleerackers) als de raad van beheer zijn hiervoor ‘aansprakelijk’. Ik heb de indruk dat, in de geschiedenis van de idee ‘culturele integratie’, de Kultuurraad voor Vlaanderen op bepaalde ogenblikken een determinerende rol heef gespeeld. Het is mijn stelligste overtuiging dat men, zonder deze instelling, op dit ogenblik nog jaren achterstand zou moeten inlopen. De Kultuurraad voor Vlaanderen was ondermeer direct of indirect betrokken bij: