Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman. Jaargang 41
(2018)– [tijdschrift] Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 71]
| |
De vrolyke Navorscher
| |
[pagina 72]
| |
verzameling belichaamde de trots van de Nederlandse letteren tot zij in 1849 in handen viel van een op winst beluste kunsthandelaar. Vanaf dat jaar ontbreekt van het houten kabinet elk spoor. De portrettencollectie werd in delen verkocht en raakte verspreid over heel Europa. Nog altijd duiken er onbekende portretten op. Een overzicht van de auteurs wier portret eens deel uitmaakte van de verzameling is gereconstrueerd op www.schrijverskabinet.nl. Naar de identiteit van de twee dichters op de portretten die in Parijs onder de hamer kwamen, is het op dit moment nog gissen. De achterzijde van beide miniatuurtjes bleek beplakt met papier waardoor de inscripties onleesbaar waren. De huidige eigenaar is vooralsnog onbekend. De schilderstijl en vroeg-achttiende-eeuwse kleding van de geportretteerden lijken erop te wijzen dat de portretjes werden gemaakt door de Amsterdamse schilder Jan Maurits Quinkhard. Hij vervaardigde in opdracht van de tweede eigenaar van het Panpoëticon, Michiel de Roode, zeker 113 portretten voor de verzameling (21 verbeterde versies van reeds bestaande miniaturen en 92 nieuwe exemplaren). Mocht u enig idee hebben welke dichters dit kunnen zijn, dan kunt u contact opnemen met schrijfster dezes.
lieke van deinsen |
|