ling archivalia gezien, betreffende één schrijver en zijn familie. Alles is bovendien uitstekend verantwoord en geïndexeerd (er is zelfs een index op alle personen in Greenwoods dichtwerken). Het boekje bedoelt trouwens niet eens een echte biografie te zijn. In laatste instantie lijkt het vooral te gaan om een verheldering van de positie van Greenwood als glasschilder. De produkten van die activiteit vindt men alle in illustratie weergegeven - en dit opende nieuwe vergezichten voor uw recensent. Het is verbazingwekkend welke scherpe erotische, realistische, satirische voorstellingen men met de diamant op het zo kleine oppervlak van een wijnglas kan aanbrengen, zo dat het kunst is. Daarbij: via deze afbeeldingen wordt men binnengevoerd in een wat paganistische, hedonistische, beschaafde achttiende-eeuwse wereld. Een wereld waarvan men zich de reuk herinnert: het parfum van Rochester, van Weyerman; van levenskunst, van maniërisme? rococo? De inhoud van enkele archivalia schijnt een dergelijke levenstrant ook wel te bevestigen.
Dit alles is te vinden in een derde, apart geïndexeerde afdeling. In de eerste afdeling (Biography) en tweede (Art & Poetry) ontmoet men vele bekende namen, als: Poot, Willis, Boon van Engelant, Zeeus; ook: Hoogvliet, Houbraken; en de violist Quikklenberg. Met de schilderswereld blijkt Greenwood vele contacten te hebben. In Dordrecht was hij lid van een select clubje tekenaars en schilders. Kwam Weyerman via zo'n groep met Greenwood in kennis? Misschien was het eerder, in Rotterdam. Greenwood en familie woonde in het gedeelte waar men de namen van Haringvliet, Nieuwe Haven, Groenendal opduiken. Locaties, aan Weyerman zéér goed bekend.
Kortom, het boekje is een must voor eenieder die Rotterdam, Dordrecht, en de achttiende eeuw een goed hart toedraagt.
Een verrassing was het overigens te merken dat Greenwoods vader het buiten Vinkenburg te Wassenaar bezat. De familie had bovendien een plantage in Suriname. Samen met de nog duidelijk bestaande Engelse contacten, wordt hier weer eens iets zichtbaar van de nog duidelijk ‘mondiale’ allure van sommige Nederlanders in het begin van de achttiende eeuw.
Het boekje is verkrijgbaar door het overmaken van f 48, - (f 42, - plus f 6, - portokosten) op rekening 53.74.70.409 bij de ABN, Mariënburgsestraat, Nijmegen, ten name van de schrijver.
AH