nog steeds vele luisteraars te ontroeren. Een en ander heeft ertoe bijgedragen dat de mis hoe langer hoe meer losgezongen raakte van de oorspronkelijke liturgische context. De bekende Missa Solemnis van Beethoven bijvoorbeeld gaat het raamwerk van de liturgie verre te buiten en is echt bedoeld voor een concertuitvoering.
Nu hebben het Orlando Consort en Perfect Houseplants een mis op CD gezet, getiteld Extempore II. Het Orlando Consort is een vocaal kwartet, bestaande uit een countertenor, twee tenoren en een bariton, en is gespecialiseerd in muziek uit de Middeleeuwen en de vroege Renaissance. Perfect Houseplants speelt moderne jazz en bestaat uit een rietblazer (saxofoon, klarinet), een pianist, een bassist en een percussionist. Volgens eigen zeggen is de verrassende combinatie van deze ensembles voortgekomen uit de erkenning dat middeleeuwse muziek en jazz veel gemeen hebben. Immers, in beide wordt de muzikale cultuur grotendeels mondeling overgedragen, en in beide speelt improvisatie een belangrijke rol. De ensembles volgen hiermee de lijn die is ingezet door de succesvoile CD Officium, waar de Deense jazzsaxofonist Jan Garbarek jazzy improvisaties ten beste gaf op de oude polyfonie die door het Hilliard Ensemble werd gezongen.
Extempore II is de tweede maal dat het Orlando Consort en Perfect Houseplants samenwerken. In het eerste project (Extempore) stond improvisatie centraal, in de stijl van voor de dertiende eeuw. Nu ligt de nadruk meer op compositie. Het uitgangspunt was een mis zoals deze in de vijftiende eeuw werd uitgevoerd, gebaseerd op de bekende middeleeuwse melodie L'homme armé. De ‘gewapende man’ is hier opgevat als St. Michael, de krijger-engel die bij het laatste oordeel de duivel en zijn gespuis definitief zal verslaan. Voorafgaand aan de opname onderzochten de musici de liturgie van de mis, luisterden naar elkaars muziek en ontwikkelden de verschillende stukken in repetities en uitvoeringen. Alle acht musici hebben composities bijgedragen voor de verschillende onderdelen, en het resultaat is een Latijnse mis voor St. Michael waarin gregoriaanse melodieën, gecomponeerde jazz en improvisatie gebaseerd op L'homme armé elkaar vrijelijk afwisselen.
De energieke opening van de CD zet meteen de toon: boven een swingende begeleiding zingt het Orlando Consort een moderne versie van L'homme armé, afgewisseld met jazzy improvisaties. Daarna volgt een uiterst gevarieerde muzikale belevenis. Allerlei stemmingen komen aan bod, omdat zowel de vaste teksten van het ordinarium (Kyrie, Gloria, etc.) als de wisselende teksten van het proprium (Introitus, recitatieven, etc.) zijn gebruikt. De propriumgezangen zijn vaak gebaseerd op de gregoriaanse melodieën voor de mis van St. Michael.
Alle mogelijke combinaties van de twee kwartetten komen voor. Sommige onderdelen zijn volledig vocaal, zoals het graduale Protectorate in de stijl van dertiende-eeuwse polyfonie. Andere delen zijn alleen instrumentaal, zoals de epistellezing waar de tekst is vervangen door meditatieve muziek. Maar in de meeste nummers werken de ensembles samen. Zo begeleidt een onderstroom van jazz de meeste recitatie-