Madoc. Jaargang 2004
(2004)– [tijdschrift] Madoc– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 242]
| |
Reportage• Janneke Raaijmakers
| |
[pagina 243]
| |
aanschouwde ik nieuwsgierig welke betekenis mensen vandaag de dag aan deze heilige toekennen. In Mainz, de bisschopsstad waar Bonifatius van 745 tot zijn dood in 754 zetelde, stonden wetenschappers met name stil bij de historische figuur Bonifatius. Samen met de Akademie van het bisdom Mainz organiseerden Bonifatius-experts Franz Felten (Mainz), Jörg Janut (Paderborn), Marco Mostert (Utrecht), Lutz von Padberg (Paderborn) en Peter Reifenberg (Mainz) een internationaal congres, met als titel Bonifatius - Leben und Nachwirken (754-2004). Die Gestaltung des christlichen Europa im Frühmittelalter. Vanuit heel Europa kwamen deskundigen aan de vooravond van Bonifatius' dies natalis in Mainz samen om vanuit verschillende disciplines het oude beeld van Bonifatius te toetsen aan de huidige stand van onderzoek. Ze belichtten verschillende facetten van deze ‘greatest Englishman’, zoals Bonifatius wel genoemd is, en de historische context waarin hij werkzaam was.Ga naar eindnoot6. De deelnemers van het congres maakten duidelijk dat het oude beeld van Bonifatius als een missionaris, die geheel op zichzelf in een barbaars, heidens Europa opereerde, aan herziening toe is. Hij was eerder een behendig netwerker, die leunend op zijn contacten aan het Frankische hof, in Rome, in zijn vaderland en in de verschillende religieuze gemeenschappen die hij stichtte, zijn idealen van een correcte, reine kerk probeerde te verwezenlijken. In Dokkum, de plaats waar het onheil twaalfhonderd vijftig jaar geleden geschiedde, was een groep Nederlandse wetenschappers, waarvan er twee - Mayke de Jong (Universiteit Utrecht) en Rob Meens (idem) - al in Mainz hadden gesproken, uitgenodigd om voor een breed publiek Bonifatius in zijn historische context te plaatsen. Dit congres, Bonifatius en zijn tijd, was georganiseerd door de Geschiedeniswinkel van de Rijksuniversiteit Groningen samen met de gemeente Dongeradeel (waarvan Dokkum deel uitmaakt). In Dokkum werd net als in Mainz Bonifatius' rol als missionaris danig afgezwakt. In de gedaante van priester-monnik, onvermoeibaar kerkhervormer en opvoeder van het volk passeerde Bonifatius in de verschillende lezingen de revue. Zijn rol in de kerstening van ons land bleek veel kleiner te zijn geweest dan zijn faam in onze geschiedenisboeken. De historische benadering was niet voor iedereen geheel bevredigend. Tijdens de forumdiscussie zocht Anneke Mulder-Bakker (Rijksuniversiteit Groningen), de dagvoorzitter, naar een Bonifatius die in onze tijd nog betekenis kon hebben, maar zij was daarvoor bij de panelleden niet aan het juiste adres. Waarschijnlijk zijn de enigen die zich Bonifatius zonder schroom kunnen toe-eigenen de gelovigen. Dat bleek tijdens de herdenking van de sterfdag van de heilige in Fulda zelf, dat nu niet langer een klooster, maar een (binnen de rooms-katholieke kerk) vooraanstaand bisdom in Duitsland is. Vrijdagavond 4 juni arriveerde ik in Fulda, dat er als een ingeslapen stad bij lag. De straten waren uitgestorven. Dichter bij het stadscentrum werd het wel iets drukker, maar nog steeds vroeg ik me af waar al die pelgrims waren die voor het weekend naar Fulda waren gekomen. Had de kerk zich vergist en was hun voorspelling, dat Fulda door duizenden pelgrims overspoeld zou worden, schromelijk overschat? Nadat ik bij de domkerk de Schloßstraße insloeg, stond ik plotseling oog in oog met een menigte die langzaam in beweging kwam. De mensen waren nauwelijks zichtbaar door de zware wierookwolken die om hen heen hingen, | |
[pagina 244]
| |
Afb. 1. De dom in Fulda (foto auteur).
maar wel duidelijk hoorbaar door de gezangen waarmee ze de processie begeleidden. Zoals ook in de vroege middeleeuwen het gebruik was, had de processie een aantal plaatsen in Fulda aangedaan.Ga naar eindnoot7. De liturgische omlijsting van de feestdag kan natuurlijk niet zomaar met de herdenkingen uit vroege Middeleeuwen vergeleken worden, maar toch had ik het idee even iets te kunnen proeven van die lang vervlogen wereld. Ik keek mijn ogen uit. In een glazen schrijn met gouden omlijsting prijkte Bonifatius' schedel op een purperen fluwelen kussen. De geestelijken van Fulda droegen hem ernstig en eerbiedig ver boven hun hoofden, duidelijk zichtbaar voor iedereen. Achter Fulda's kostbaarste reliek volgde een al even kostbare schrijn, met daarin de schedel van Fulda's stichter en eerste abt, Sturmi (744-779). Weer daarachter volgde, in een glazen kist van een veel soberder makelij dan de vorige reliekschrijnen, de schedel van Leoba (700/710-782), de nicht van Bonifatius die in de buurt van Fulda begraven ligt en aldaar vereerd wordt. Blijkbaar is deze heilige vrouw - volgens de locale traditie de enige vrouw die ooit het klooster betreden heeft (een voorrecht dat zij aan haar speciale band met Bonifatius te danken had)Ga naar eindnoot8. - in de huidige canon van heiligen inferieur aan Sturmi. Dat is wel eens anders geweest. Leoba's naam als heilige was na haar dood in 782 vrij snel gevestigd, terwijl Sturmi († 779) tot bijna halverwege de elfde eeuw moest wachten voordat hij officieel gecanoniseerd werd.Ga naar eindnoot9. De processie, waarin ik zo onverwacht belandde, was onderweg naar de barokke domkerk, die zowel eerste als laatste station van de tocht was. Dit achttiende-eeuwse bouwwerk rust op de fundamenten van wat eens de vroegmiddeleeuwse abdijkerk is geweest.Ga naar eindnoot10. Wegens de bouwwerkzaamheden in de achttiende eeuw is er bijna niets meer van deze oude kerk overgebleven. In het Dommuseum zijn de laatste resten nog tentoongesteld: een venster, wat brokken steen, een Karolingisch kapiteel en een stuk ondergronds metselwerk. Onderweg stonden de deelnemers aan de processie stil bij de betekenis van de drie heiligen wiens relieken zij met zich mee droegen: Sturmi werd herdacht als | |
[pagina 245]
| |
beginpunt van Fulda's bestaan en als degene die Bonifatius' lichaam naar Fulda had gehaald; Leoba werd aangeroepen als Apostolin Deutschlands, de helpster van Bonifatius in zijn zendingswerk. In tegenstelling tot de wetenschappelijke congressen in Dokkum en Mainz, waar een historische Bonifatius centraal had gestaan, of vroegmiddeleeuws Fulda, waar de monniken hun patroonheilige roemden om zijn rol bij de stichting van hun klooster, schoven de huidige kerkleiders de Angelsaks naar voren als missionaris, de ‘Apostel van de Duitsers’. Het ging hen niet om de historische figuur, maar om de heilige Bonifatius, een Bonifatius die in dienst van de Duitse rooms-katholieke kerk de missie nieuw leven in moest blazen. Onder het motto ‘Der christliche Glauben wird durch weitergeben stark’ riep kardinaal Kasper de gelovigen op om Bonifatius' voorbeeld te volgen en het geloof over de wereld te verspreiden. Symbolisch voor deze betekenisgeving van de heilige was de eervolle ontvangst van het Wereld Jeugd Kruis door de bisschop van Fulda aan het begin van de processie die het Bonifatiusfeest inluidde. Dit kruis, te zien op afbeelding 2, is in 1984 door de paus gewijd en aan de katholieke jeugd aangeboden om het als teken van het rooms-katholieke geloof over de wereld te dragen. Vóór hun komst naar Fulda hadden jonge katholieken met het kruis op hun schouders gevangenissen, sloppenwijken, winkelcentra en Ground Zero (New York) bezocht. Nu droegen ze het kruis in Fulda rond, waarbij deze diepgelovige jongeren herhaaldelijk het graf van Bonifatius bezochten. Ter afsluiting van de festiviteiten rondom de heilige zou het kruis weer worden weggezonden als teken van het rooms-katholieke geloof en van Bonifatius' erfenis. Boeiend vond ik ook de worsteling van de moderne kerk met de verering van heiligen zoals die in gebed en zang naar voren kwam. De ambivalente houding ten opzichte van deze speciale doden met bovennatuurlijke krachten vinden we ook in vroegmiddeleeuwse geschriften.Ga naar eindnoot11. Uiteindelijk ontlenen heiligen hun kracht aan God en daarom moet Hem lof worden bezongen, niet Sturmi, Leoba of Bonifatius. De rooms-katholieke kerkleiders, die in juni 2004 in Fulda waren samengekomen, losten deze gespannen verhouding tussen een abstracte God en zijn heiligen, die meer tot de menselijke verbeelding spreken, op door van Bonifatius een navolgenswaardig exemplum van zelfbewust katholicisme te maken. De heilige was eens de wereld ingetrokken om het geloof te verkondigen. Hij had kerken gesticht en contact met Rome gelegd. Als teken van de onoverwinnelijkheid van het katholieke geloof had hij in de jaren 730 in de buurt van Geismar (in het Duitse Hessen) een heilige eik, gewijd aan de Germaanse god Donar, geveld. In de 21e eeuw waren er dan wel geen Donar-eiken meer om om te hakken, dit betekende niet, aldus kardinaal Kasper, dat daarmee de zending een gepasseerd station was. Die vrijdagavond waren er dus al veel pelgrims op de been.Ga naar eindnoot12. Behalve de gelovigen die aan de processie op vrijdagavond deelnamen, waren er ook nog de duizenden pelgrims die vanuit parochies uit de wijde omgeving te voet of met de bus, afhankelijk van de afstand die ze moesten overbruggen, op pad waren gegaan. Zij zouden zondagochtend in Fulda arriveren, om daar het graf van Bonifatius te bezoeken en de hoogmis bij te wonen. Naast het bisdom had ook de stad Fulda het een en ander georganiseerd. Zo was er een Bonifatius-tentoonstelling in het Vonderau Museum, vernoemd naar | |
[pagina 246]
| |
Afb. 2. Het Wereld Jeugd Kruis bezoekt het graf van Bonifatius, 5 juni 2004 (foto auteur).
de archeoloog die als eerste een deel van Fulda's middeleeuwse bodemschatten heeft blootgelegd, en in het Dommuseum dat is gehuisvest op de plek waar zich vroeger het zuidelijk deel van het claus-trum, de leefruimte van de monniken, bevond. Gezien mijn eigen belangstelling voor Fulda's vroegmiddeleeuwse geschiedenis waren het een originele, vervalste oorkonde vermoedelijk van de hand van Rudolf, een monnik van Fulda (†865),Ga naar eindnoot13. de dodenannalen waarin de monniken hun overleden medebroeders noteerden en een negende-eeuwse kopie van de Regel van Benedictus die mijn hart sneller deden kloppen.Ga naar eindnoot14. Andere hoogtepunten, zeker ook voor niet-specialisten, waren het evangelieboek van Echternach, versierd met goud, parels, edelstenen en een prachtige ivoren miniatuur van de kruisiging van Christus (Codex Aureus Epternacensis, Hs 156142, Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg), het rapport van het anatomisch-medische onderzoek naar de relieken van Bonifatius in 1966, en natuurlijk de Codices Bonifatiani, de drie boeken die ooit tot Bonifatius' bibliotheek zouden hebben behoord.Ga naar eindnoot15. Volgens de overlevering in Fulda heeft Bonifatius zich met één van deze drie boeken, het Codex Ragyndrudis (dus geen bijbel), geprobeerd te beschermen toen hij door ‘heidense Friezen’ werd belaagd. Om die reden bewaart het bisdom Fulda dit kostbare handschrift gewoonlijk met de anderen relieken in de Domschat. Maar nu waren de boeken gedrieën in het Dommuseum te bewonderen. Overigens, voor wie de tentoonstellingen heeft gemist of voor wie hem nog eens rustig wil ‘doorlopen’, is er de overzichtelijke tentoonstellingscatalogus, waarin afbeeldingen (in kleur) van al deze prachtige objecten worden afgewisseld met heldere tekst en uitleg van Bonifatius-deskundigen (slechts €8, -). De herdenkingen van dit Bonifatius-jaar gingen door tot en met 16 december 2004, de vooravond van de 1225ste sterfdag van Sturmi, eerste abt en stichter van | |
[pagina 247]
| |
Afb. 3. Pelgrims verzamelen zich voor de dom in Fulda, 6 juni 2004 (foto auteur).
het klooster Fulda, die volgens de kloostertraditie op 17 december 779 was overleden.Ga naar eindnoot16. Opmerkelijk genoeg sloot niet alleen Fulda het jaar toen af, ook elders heeft men voor deze datum gekozen, terwijl Sturmi buiten Fulda alleen in Würzburg en Paderborn wordt vereerd. De Bonifatius van 2004 is een ‘global player’, monnik, hervormer, heilige en symbool van zelfbewust katholicisme gebleken. Ieder zijn eigen Bonifatius. Ik ben benieuwd wat 2054 brengen zal.Ga naar eindnoot17. |
|